Zonele cu cel mai mare potențial de dezvoltare a unei afaceri autohtone
Publicat de Corina Muntean, 11 noiembrie 2024, 11:03
Un studiu realizat de BNR despre criteriile în care o firmă are șanse să devină de succes într-un ciclu de 5-10 ani s-a concretizat într-o hartă care arată zonele cu cel mai mare potențial de dezvoltare a unei afaceri autohtone.
Spiritul antreprenorial în ultimii 30 de ani a fost dinamic. De la aproape 300.000 companii active, care au depus bilanțul la Fisc, în 1994, peste 30 de ani avem mai bine de o dublare a numărului: peste 800.000 entități, din care aproape 260.000 sunt cu capitaluri negative.
România are numai 52 de firme la 1000 de locuitori, număr care ne situează în urma mediei europene, de 84 de companii. Pe o scală de la 10,72% la 16,61%, unde ultimul procent reprezintă cea mai mare șansă de succes, BNR a împărțit România în șapte zone de interes economic, unde companiile autohtone pot avea sau nu succes, conform www.economica.net.
Conform graficului BNR, cele mai productive zone pentru afacerile de succes sunt zona de Nord Vest, cu județele Cluj, Sălaj, Maramureș, Baia Mare și zona de Sud Est, cu județele Buzău, Galați, Tulcea și Constanța. Zona de Sud Vest Oltenia pare să urce în topul companiilor de succes, situându-se chiar deasupra zonei Sud Muntenia și București Ilfov.
Ca grad de succes urmează zona Timisoara, Arad, urmată de zona de Centru, cu județele Mureș, Bistrița, Harghita, Sibiu și Brașov. Cea mai slab dezvoltată din punct de vedere al afacerilor conduse de antreprenorii autohtoni este zona Nord Est, adică Moldova.
Cercetătorii BNR au identificat în total puțin peste 2.600 de companii de succes. Conform situațiilor financiare pentru anul 2022, companiile de succes generau 9% din valoarea adăugată brută la nivel național, angajau 7% din totalul salariaților companiilor nefinanciare și dețineau 7% din activele totale. Asta, deși ele reprezintă numai 0,3% din numărul total al firmelor din economie.
Distribuția companiilor de succes în funcție de sectorul de activitate este ușor diferită de cea a tuturor companiilor nefinanciare. Astfel, dintre companiile de succes, cea mai importantă pondere este deținută de companiile care activează în sectorul industrial (31%, 811 companii), urmat de cel al serviciilor, care are o pondere de 26% (683 de companii) și de sectorul comerțului, cu o pondere de 17% (456 de companii). Sectorul de activitate care înregistrează cea mai redusă pondere a companiilor de succes este sectorul imobiliarelor.
Din perspectiva dimensiunii, cele mai multe companii de succes se încadrează în categoria întreprinderilor mici (aproximativ 63%, 1,7 mii companii), urmate de cele mijlocii (28%, circa 800) și de corporații (8%, 221 de companii), similar distribuției firmelor la nivel agregat.
Autor: Virgil Natea
Editor: Corina Muntean
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg. Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.