Zeci de mureșeni au cerut renegocierea contractelor bancare pe perioada pandemiei
Publicat de MIRELA ROTAR, 13 ianuarie 2022, 13:54
Peste 30 de cereri de acest fel au fost formulate anul trecut de mureșeni Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), o parte dintre ele fiind deja soluționate.
La nivel național a fost însă un record de cereri formulate în ultimii doi ani, ponderea cea mai mare, de peste 20%, fiind deținută de bucureșteni.
Beneficiile obținute de consumatori sunt cu 70% mai mari față de anul 2019, în medie de 4.300 de euro.
Suma totală obținută anul trecut de la bănci, prin negociere directă, se apropie de două milioane de euro, aflăm de la președintele Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar, Liviu Fenoghen:
Înainte de pandemie, în 2019 am avut două mii și puțin peste 100 de cereri venite iar în primul an al pandemiei, în 2020 au fost înregistrate 2.498 de cereri iar anul trecut s-a încheiat cu 2.525 de cereri. Majoritatea, adică aproximativ 90% din cererile care se adresează către noi au ca obiect renegocierea contractului de credit adică o reducere a costurilor asociate creditului pe care le-au contractat. Beneficiile rezultate din negociere au fost de 1.945.000 de euro în total, cea mai mare dintre sumele pe care le-am avut până acum.
Consumatorii de credite din Harghita și Covasna au printre cele mai puține cereri pentru renegocierea contractelor cu băncile. Nici din Brașov sau Sibiu nu sunt cu mult mai multe solicitări depuse.
Aceste solicitări de renegociere se pot depune și online iar un mare beneficiu pentru consumatori este faptul că toate serviciile sunt gratuite, mai spune președintele Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar, Liviu Fenoghen:
Ponderea cea mai mare din cereri este reprezentată de către București și de către județele limitrofe dar nu pentru că le-ar fi mai aproape să ajungă la sediul centrului pentru că 96% din cererile formulate, sunt formulate prin aplicații IT și prin email. Avem, de exemplu, din zona Mureș, 1,56% din numărul de cereri, sunt 32 de cereri din total. Din Sibiu avem 37 de cereri, Bistrița Năsăud – 39 de cereri, Brașovul înseamnă 2,68% cu 55 de cereri. Din Harghita și Covasna avem într-adevăr puține cereri, Harghita- 10 cereri, Covasna -11 cereri. Pentru consumatori a veni la CSALB este gratuit.
CSALB este o entitate înființată ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare.
Totul se rezolvă amiabil, iar înțelegerea părților are puterea unei hotărâri în instanță.
Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro.
Mai multe informații despre activitatea Centrului puteți obține și la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).
Cristina Bulbescu