Undă verde pentru înfiinţarea Registrului naţional automatizat privind infractorii din traficul de droguri
Publicat de APETRI MARGARETA, 27 februarie 2024, 13:33
Camera Deputaţilor a adoptat, marţi, proiectul de lege care prevede înfiinţarea Registrului naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni din sfera traficului de droguri. S-au înregistrat 246 voturi pentru şi patru abţineri, Camera Deputaţilor fiind for decizional.
Potrivit proiectului, în Registru se va ţine evidenţa persoanelor fizice condamnate ori împotriva cărora s-a dispus renunţarea la aplicarea pedepsei, amânarea aplicării pedepsei şi suspendarea executării pedepsei sub supraveghere. Totodată, vor intra în evidență și persoanele faţă de care au fost dispuse măsuri de siguranţă, precum şi persoanele de cetăţenie română despre care s-au primit comunicări de luare în evidenţă din partea autorităţilor centrale din celelalte state membre şi a autorităţilor competente din statele terţe cu privire la săvârşirea unor astfel de infracţiuni.
Persoana înscrisă în Registru va fi supusă fotografierii, înregistrării dactiloscopice, precum şi prelevării probelor biologice în vederea introducerii profilelor genetice în Sistemul Naţional de Date Genetice Judiciare, fără consimţământul acesteia.
Nu se vor înscrie în Registru persoanele fizice care la data comiterii faptelor erau minore, cu excepţia cazurilor în care instanţa de judecată a dispus aceasta în mod expres în cadrul unui proces penal. Fotografierea persoanei înscrise în Registru se face o dată la trei ani sau cu ocazia constatării schimbării înfăţişării sau fizionomiei acesteia.
Prelevarea probelor biologice în vederea introducerii profilelor genetice în Sistemul Naţional de Date Genetice Judiciare se face imediat după introducerea persoanei în Registru, cu excepţia cazurilor în care persoana în cauză are profilele genetice introduse în acest sistem.
Persoanele înscrise în Registru, care au domiciliul, reşedinţa sau locuiesc în România, au obligaţia de a se prezenta periodic la organele de poliţie pe raza cărora domiciliază sau îşi au reşedinţa ori locuiesc, dar nu mai târziu de o dată la trei luni, pentru a comunica acestora informaţii relevante referitoare la profesia, meseria sau activitatea pe care o desfăşoară, mijloacele de existenţă, persoanele cu care locuiesc sau cu care au intrat în contact în mod direct şi sistematic, unităţile de învăţământ preuniversitare/universitare, taberele şcolare, cluburi, festivaluri sau orice loc frecventat în mod preponderent, adresa unde locuiesc, precum şi modalitatea de comunicare cu organele de poliţie.
Aceste persoane vor avea şi obligaţia de a anunţa, în prealabil, organul de poliţie pe raza căruia locuiesc, în cazul intenţiei efectuării oricăror deplasări din localitatea de domiciliu mai lungi de şapte zile, inclusiv cu privire la localitatea de destinaţie, scopul deplasării, perioada de deplasare şi mijlocul de transport folosit, precum şi obligaţia de a se prezenta la organul de poliţie pe raza căruia îşi stabilesc locuinţa pentru a comunica despre aceasta şi a fi luate în evidenţă, în termen de cel mult trei zile.
Nerespectarea obligaţiei persoanei înscrise în Registru de a se prezenta la sediul organului de poliţie va constitui infracţiune şi se va pedepsi cu închisoare de la trei luni la doi ani sau cu amendă.