Un recent studiu scoate la iveală noutăți despre comportamentul de shopping al conaționalilor noștri: șapte din zece români merg la mall cel puţin o dată pe săptămână
Publicat de Corina Muntean, 31 mai 2023, 07:12
După ce am aflat că românilor le place să ”sape” pe internet înainte de a cumpăra ceva din magazine, un recent studiu scoate la iveală noutăți despre comportamentul de shopping al conaționalilor noștri: șapte din zece români merg la mall cel puţin o dată pe săptămână. Asta explică de ce chiriile pentru magazine sunt atît de ridicate în centrele comerciale.
Şapte din zece români merg la mall cel puţin o dată pe săptămână. Conform unui studiu realizat de Reveal Marketing Research din cei care vizitează centrele comerciale, trei sunt femei iar patru bărbaţi.
Dar, dacă domnii sunt cei care vin mai des la mall, doamnele petrec mai mult timp per vizită. În ce priveşte obiceiurile de cumpărare, bărbaţii cheltuie în medie cu 10% mai mult decât femeile (302 lei vs 275 lei)’, susţin autorii studiului. 26% dintre cei care au declarat că merg în mall fac una până la trei vizite pe lună şi numai 4% merg mai rar de o dată la 3 luni.
Timpul mediu pe care îl petrec românii într-o vizită la mall este de puţin peste 2 ore (130 minute), Generaţia Z (14-25 ani) fiind cea care se remarcă în acest caz, cu peste 150 de minute petrecute într-o singură sesiune de shopping. La polul opus se află Generaţia X (43-58 de ani), cu doar 116 minute.
Cât despre motivația de a vizita o anume locație, cel mai des românii se duc în centrele comerciale pentru cumpărături (55%), în topul preferinţelor urmând socializarea la o cafea (29%), masa în zona de food court (29%), o vizită la hypermarket (18%), mersul la cinematograf (4%) şi plata utilităţilor & sport (2%). Cei care merg la shopping cumpără de regulă haine de damă (18%) sau pentru bărbaţi (12%) şi cosmetice sau parfumuri (10%).
„În prezent, mall-urile joacă un rol important în stilul de viaţă al consumatorilor, succesul acestora pe piaţa românească fiind de necontestat. Vizitatorii mall-urilor se remarcă prin diversitatea lor de gen, vârsta, venit şi nivel de educaţie întrucât aceste destinaţii oferă un mediu atractiv şi adaptat unei game largi de nevoi individuale, atât de ordin emoţional cât şi raţional”, afirmă Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research.
Femeile sunt cele care vin la mall pentru a face cumpărături (61%), în timp ce bărbaţii, deşi cheltuie mai mult per sesiune, îşi planifică vizitele şi în scop utilitar şi numai în proporţie de 48% pentru cumpărături.
Conform studiului, suma cheltuită în medie de către români la o vizită în mall este de aproape 300 de lei. Cei mai cheltuitori sunt cei din segmentul de vârstă 36-45 de ani (Millenials), cu aproape 370 lei, urmaţi îndeaproape de Generaţia X, care cumpără în valoare de circa 330 lei într-o vizită la mall. Cel mai puţin cheltuie într-o sesiune de cumpărături Generaţia Z – numai 200 lei.
„Interesant de observat este şi tendinţa consumatorilor care, deşi achiziţionează mai ales din magazine online, merg totuşi în shop-urile de tip showroom aflate în mall-uri pentru a testa produsele înainte de a le cumpăra efectiv. Dintre aceştia, se remarcă mai ales Generaţia Z (46%). Eşantionul a cuprins 826 de respondenţi aflaţi în categoria de vârstă 14-60 de ani, cu educaţie preponderent medie şi superioară şi venituri variate, aflaţi în Bucureşti, Timişoara, Cluj-Napoca, Constanţa şi Iaşi”, precizează autorii studiului.
Autor: Virgil Natea
Editor: Corina Muntean
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg. Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.