Un pod de fier din Vârghiș, din vremea Imperiului Austro-Ungar, va fi înlocuit anul acesta cu unul nou
Publicat de Uifalean Cristian, 23 iunie 2023, 16:00
Este un proiect cu finanțare europeană în care sunt implicate consiliile județene Covasna și Harghita, fiecare județ având de reabilitat și o anumită lungime de șosea.
Consilierul județean Vancza Tibor, angajat al Serviciului de Drumuri și Poduri Covasna, a explicat pentru Radio Târgu Mureș că podul cel vechi trebuia înlocuit întrucât era degradat și nu permitea traficul pe două benzi de pe DJ 131:
Podul existent are o deschidere de 26 de metri și o lățime de 5 metri, a fost proiectat pe două benzi, dar pentru căruțe, deci lățimea normală trebuie să fie de cel puțin 6,5 metri după standardele actuale. Podul nou va fi tot de fier, pe piloane de beton, va fi confecționat de o firmă din Cluj-Napoca și cam la finele lui august va fi transportat și trebuie montat anul acesta. Deci la sfârșitul anului trebuie să avem un pod nou la Vârghiș.”
Pe durata lucrărilor de demontare a podului vechi și de asamblare a celui nou se va folosi un un pasaj provizoriu, construit peste pârâul Vârghiș.
Vechiul pod va fi păstrat, urmând să fie reamplasat ca monument industrial într-un parc din localitatea covăsneană, pentru ca trecutul istoric să fie conservat, a explicat Vancza Tibor:
Construit pe vremea Austro-Ungară, cam în 1910-1912, podul de la Vârghiș este un simbol al identității locale. El va fi restaurat și amplasat într-un parc al satului și va fi folosit nu ca pod pietonal, ci, probabil după discuțiile cu primarul din Vârghiș, ca scenă și ca o atracție turistică.”
Tot în zona Baraolt – Covasna, un pod identic celui de la Vârghiș, vechi de peste 100 de ani, urmează să fie înlocuit cu unul nou, pe DJ 122 în localitatea Aita Mare. Acolo însă podul cel vechi rămâne la fața locului, urmând să fie folosit ca pasaj pietonal peste pârâul Aita.
Autor: Valeriu Russu