Un business care însemna 56 de mil. euro pe an a fost pus pe butuci de venirea pandemiei de Covid
Publicat de Corina Muntean, 4 iulie 2023, 10:21
Acum încearcă să reînvie, iar odată cu sfîrșitul tuturor restricțiior și a unor pelicule autohtone bine promovate, românii se întorc în cinematografe. Numărul spectatorilor şi încasările operatorilor sunt în creştere ceea ce nu poate decât să bucure investitorii.
Piaţa cinematografelor din România a fost printre cele mai afectate industrii de restricţiile din perioada de pandemie. Acum, după ridicarea restricțiilor și odată cu noul val cinematografic românesc începe să se apropie de nivelurile anterioare anului 2019.
În 2022 numărul spectatorilor a ajuns la 11,2 milioane, în creştere cu 40% faţă de 2021, cifră care este însă cu 15% sub nivelul din 2019, potrivit unei analize realizate de o companie de consultanţă imobiliară.
Datele Centrului Naţional al Cinematografiei, analizate de Cushman & Wakefiled Echinox, arată că, din punct de vedere al încasărilor totale, operatorii de cinematografe au raportat o creştere de 2,5 ori faţă de 2021, respectiv 246,2 milioane de lei (circa 50 milioane de euro), însă cu 7% mai puţin comparativ cu 2019, când a fost înregistrat un nivel record de 265 milioane de lei (aproximativ 56 milioane euro).
De menţionat că, în perioada analizată, preţul mediu al unui bilet a crescut cu 9%, de la 20 de lei în 2019, la circa 22 lei în 2022. Cifrele includ atât cinematografele cu un singur ecran, cât şi cele cu mai multe ecrane. Acestea din urmă reprezintă peste 96% din totalul încasărilor şi a numărului de spectatori. Frecvenţa vizitelor pe cap de locuitor a înregistrat, de asemenea, un avans semnificativ în 2022 faţă de 2021, respectiv 0,59 vs 0,24, însă sub 0,68 raportat la 2019.
Cele mai mari pieţe cinematografice din România sunt Bucureşti (3.547.733 de spectatori, anul trecut), Cluj-Napoca (715.695), Constanţa (613.048) şi Timişoara (691.656), care concentrează aproape jumătate (49,6%) din cerere.
„Evoluţia industriei cinematografice din 2022 arată faptul că centrele comerciale şi-au reluat locul important pe care îl aveau în preferinţele românilor de a-şi petrece timpul liber. Peste 96% dintre sălile de cinematograf din România se regăsesc în cadrul mall-urilor, iar investiţiile în noi proiecte care urmează să fie dezvoltate în următorii ani vor contribui în continuare la extinderea infrastructurii cinematografice”, a precizat Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox.
La finalul anului trecut, 32 dintre cele 41 de judeţe din România aveau cel puţin un cinematograf multiplex, numărul mediu de săli de proiecţie fiind de 13,25.
Deschiderile de noi cinematografe în perioada 2020-2022, în oraşe precum Bistriţa, Braşov, Buzău sau Sibiu au determinat creşterea numărului de spectatori faţă de 2019.
Oraşele cu cel mai ridicat grad de utilizare a infrastructurii cinematografice existente sunt Iaşi (1,35 spectatori/loc/zi), Covasna (0,75 spectatori/loc/zi) și Vrancea (0,72 spectatori/zi, în cele două săli multiplex existente în judeţ).
Brașovul este orașul cu cea mai mare frecvenţă a vizitelor raportată la numărul locuitorilor din judeţ în 2022, respectiv 2,17 vizite per locuitor în 2022.
Autor: Virgil Natea
Editor: Corina Muntean
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg. Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.