Traseul Autostrăzii Tîrgu-Mureș – Iași, în atenția ONG-urilor
Publicat de Corina Muntean, 4 decembrie 2018, 17:10 / actualizat: 5 decembrie 2018, 13:28
Acestea solicită găsirea de soluții pentru protejarea vietăților, după ce pe traseul autostrăzii 8, care face legătura între Tg.Mureș și Iași, au fost găsite mai multe bârloguri de urși și alte mamifere.
Săptămâna trecută, la Praid a avut loc o primă întâlnire între Asociația Pro Infrastructură, autorități și organizațiile de mediu privind impactul pe care infrastructura de transport îl are asupra mediului. Grupul Milvus, cel care a organizat întâlnirea, a prezentat atunci un studiu de mediu pe tronsonul Tg. Mureș-Ditrău.
Reprezentantul Milvus, Soos Tibor, speră ca și ONG-uri de mediu din celelalte județe de pe traseul autostrăzii să se implice, cu condiția să existe și finanțare:
Am discutat despre cum un specialist în această problematică poate include și topicul traversărilor pentru animalele sălbatice, autostrăzii permeabile pentru carnivore mari, de exemplu. Vor fi structuri specifice care vor stopa animalele să ajungă pe autostradă dar să și permită să treacă, sub sau deasupra autostrăzii. Am luat legătura și cu societatea civilă din zona Moldovei care dorește autostradă. Este vorba de finanțare, noi nu am putut acoperi mai mult, suntem ca o zonă-pilot.
Agenția de Protecția Mediului Mureș așteaptă ca firma agreată de constructor să coopteze experți pentru întocmirea studiului de fezabilitate, cu includerea impactului asupra mediului.
Directorul APM Mureș, Dănuț Ștefănescu, speră ca ONG-urile de mediu să nu fie ignorate, ca în alte zone ale țării:
CNAIR-ul, beneficiarul acestei autostrăzi, trebuie să comande un studiu de evaluare adecvată, care se face pe tot traseul Autostrăzii ce trece prin arii protejate. Se depun documentațiile pentru obținerea acordului de mediu, iar în cadrul procedurii de avizare se cer aceste studii. Ce a făcut Milvusul este foarte util, deoarece ei au studiat deja terenul probabil pe care va trece autostrada iar când va veni proiectul ei au deja datele. Acuma depinde cu cine va face CNAIR-ul acest studiu de evaluare.
Cei prezenți la întâlnirea de la Praid au ajuns la concluzia că toate investițiile majore trebuie să prevadă, încă din faza studiului de fezabilitate, soluții precum poduri, viaducte, tuneluri și ecoducte, pentru un impact cât mai mic asupra mediului, și să permită trecerea animalelor dintr-o parte în alta a drumului.
Valeriu Russu