Traseul Autostrăzii Târgu Mureș – Iași sub lupa ONG-urilor

Publicat de MIRELA ROTAR, 4 decembrie 2018, 13:32
Traseul Autostrăzii A8 care face legătura între Târgu Mureș și Iași este înțesat de bârloguri de urși și alte mamifere. Organizațiile responsabile cu protecția mediului solicită găsirea de soluții pentru protejarea tuturor vietăților, după un studiu început încă din anul 2008.
Asociația Pro Infrastructură consideră că toate investițiile majore trebuie să prevadă, încă din faza studiului de fezabilitate, soluții suficiente și corect alese (poduri, viaducte, tuneluri și ecoducte) pentru ca drumul să aibă un impact cât mai mic asupra mediului și să permită trecerea animalelor dintr-o parte în alta („permeabilitate”). Poziția organizației este bazată pe datele științifice pe care ONG-urile de mediu le-au cules din teren în perioade multiple începând cu anul 2008 și până în prezent.
Pe traseul Autostrăzii A8, între Târgu Mureș și Ditrău, s-au suprapus bârlogurile de urși găsite de experți în intervalele 2008-2013 și 2015-2017. În total, s-au identificat 114 bârloguri și 8 „cuiburi deschise”. În unele locuri, urșii își fac „casă” chiar pe aliniamentul viitoarei autostrăzi.
Un alt exemplu vizează datele telemetrice transmise de emițătorul pus pe ursul botezat „M6”. Timp de 6 luni, între mai și noiembrie 2014, ursul în cauză a cutreierat kilometri întregi prin munți și văi, iar în zona Sovata-Praid-Bucin a traversat deseori linia roșie a viitoarei Autostrăzi A8.
ONG-urile de mediu au inventariat și alte mamifere mari și numeroase vietăți mai mici la fel de importante pentru ecosistem. Autostrăzile, îndeosebi cele montane, trebuie să fie bine pregătite și construite cu responsabilitate și respect față de mediu, notează Asociația Pro Infrastructură.
Potrivit Asociației Pro Infrastructură la workshopul despre impactul pe care infrastructura de transport îl are asupra mediului, desfășurat săptămâna trecută la Praid de Grupul Milvus în colaborare cu Fundația Propark pentru Arii Protejate, au participat doar reprezentanții CFR. Însă reprezentanții Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere nu au onorat cu prezența această întâlnire de lucru, deși proiectul despre care s-a discutat cel mai mult a fost Autostrada A8.
Virgil Natea