Tradiția creștină de Paște este păstrată cu sfințenie de români
Publicat de Corina Muntean, 12 aprilie 2022, 11:00
Deși, potrivit statisticilor, românii nu sunt prea mari consumatori de carne de miel sau ied, sunt totuși păstrători ai tradiției creștine. Aproape jumătate dintre români declară că vor să aibă carne de miel sau ied pe masa de Paşte, conform unui sondaj realizat luna trecută.
Opt din zece români îşi vor petrece sărbătorile de Paşte acasă sau în familie, și în acest context cel puțin 4 din 10 vor să pună pe masa tradiţională carne de miel sau de ied, arată datele unui sondaj naţional comandat de Obor21.ro, prima cooperativă ţărănească digitală din România. Cei mai mulţi, 38%, îşi propun un buget de până în 200 de lei pentru achiziţia de carne pentru masa de Paşte și aproape o treime vor alege exclusiv magazinele specializate, producători şi târgurile de produse tradiţionale pentru a face aceste cumpărături.
Sondajul estimează o triplare în vânzările de carne de miel şi ied în următoarele două săptămâni şi o comandă medie de 310-350 de lei la nivelul lunii aprilie. Românii continuă trendul ascendent al petrecerii sărbătorilor de Paşte în familie, numărul celor care declară că vor rămâne acasă fiind în creştere faţă de anul precedent. De asemenea, potrivit sondajului comandat de Obor21.ro, peste jumătate dintre români (56%) îşi vor face cumpărăturile cu o săptămână înainte de Paşte, 18,8% au început deja, în timp ce 17% lasă aceste achiziţii pentru ultimele zile. 30,8% preferă de Paşte carnea de miel, 9,3% carnea de ied, în timp ce 51% nu au preferinţă pentru un anumit tip de carne, însă o vor include în meniu. Carnea de vită este aleasă de 47% dintre respondenţi, aflându-se pe locul 3 în topul preferinţelor, după pui şi porc, dar înainte de carnea de curcan. Indiferent de aceste preferinţe, se evidenţiază o majoritate clară (80%) care preferă să achiziţioneze alimente cât mai naturale, neprocesate.
Acestea sunt câteva dintre criteriile care îi determină pe mulţi dintre respondenţi să prefere magazinele specializate (39%) pentru achiziţia de produse naturale, iar de Paşte procentul ajunge la 46%. Pe lista furnizorilor de produse naturale rămân, de Paşte, producătorii locali şi gospodăriile din vecinătăţile localităţii de achiziţie, pieţele şi târgurile de produse naturale, aproape o treime alegând să-şi facă exclusiv cumpărăturile din aceste locuri. În ceea ce priveşte bugetul, 38% au declarat în cadrul sondajului că anul acesta vor aloca până în 200 de lei pentru cumpărături de carne dedicate Paştelui, 27% au de gând să se încadreze într-un buget de 200-300 de lei, iar 19% consideră că vor ajunge la 300-500 lei, cheltuielile fiind mai temperate față de anii trecuți.
Se pare că bugetul este influențat de contextul socio-politic şi economic, marcat de creşteri pe aproape toate segmentele. Însă, de la an la an, cumpărătorii îşi rafinează şi pregătesc tot mai bine alegerile, rezultă din sondajul Obor21.ro.
Sondajul Omnibus a fost realizat online la comanda Obor21.ro pe un eşantion naţional de 856 respondenţi, 46,9% bărbaţi, 53,1% femei, în perioada 23-29 martie 2022.
Autor: Virgil Natea
Editor: Corina Muntean
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg. Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.