Topul global al primelor 20 de companii cu branduri de renume în 2023
Publicat de Corina Muntean, 29 decembrie 2023, 09:00 / actualizat: 8 ianuarie 2024, 11:33
România intră în clasamentul țărilor cu cele mai valoroase branduri datorită companiei Dacia. Sunt 17 țări europene prezente cu branduri în Top 500 mondial, iar țara noastră intră ultima acest top select.
Topul global al primelor 20 de companii cu branduri de renume în 2023 este dominat de companiile americane. Doar două întreprinderi europene intră în acest Top. În top 500 în schimb se regăsesc 17 țări europene cu brandurile lor cele mai valoroase. Ultima dintre aceste țări este România, cu brandul Dacia, în valoare de 1,1 miliarde de dolari.
Pentru anul 2023, Amazon a fost încoronat cel mai mare brand din lume, estimându-se că valoarea sa se apropie de 300 miliarde de dolari. Brandul american de tehnologie se menține primul în top în ciuda faptului că i-a scăzut valoarea cu 51 de miliarde de dolari în ultimul an. Într-un studiu al publicației de analiză financiară TradingPedia, gigantul de comerț electronic a devansat Apple, care anul trecut a pierdut 16% din valoarea sa, ceea ce la făcut să coboare până la 297,51 miliarde de dolari. Google sompletează podiumul clasându-se pe locul al treilea. Valoarea a urcat cu aproape 18 miliarde de dolari față de anul trecut, ajungând la 231,38 miliarde de dolari.
De altfel, Statele Unite sunt de departe cea mai prezență țară în primele 20 de poziții din clasament, reprezentând jumătate din companiile listate, cu o valoare totală de aproximativ 1 500 de miliarde de dolari. Europa apare doar de două ori în top 20, în ambele cazuri datorită Germaniei: Deutsche Telekom, cu o valoare de 62,93 miliarde de dolari, se află pe locul 11, în timp ce compania de vehicule de lux Mercedez-Benz ocupă locul 16, cu 58,8 miliarde de dolari.
Cu toate acestea, în ciuda faptului că au o prezență limitată în top 20, țările și companiile europene sunt foarte prezente în studiul mai amplu al TradingPedia, citat de Economedia. Publicația constată că doar 30 din 195 de țări au mărci în topul global al primelor 500 de mărci, iar aproape jumătate dintre acestea (17) sunt europene.
Foarte puține țări par să fie capabile să producă mărci mari în orice fel de volum, potrivit TradingPedia. Astfel, există doar 20 de națiuni cu mai mult de trei mărci în top 500: SUA, Coreea de Sud, China, Germania, Japonia, Marea Britanie, Arabia Saudită, India, Franța, Canada, Italia, Spania, Suedia, Rusia, Emiratele Arabe Unite, Australia, Elveția, Singapore, Brazilia și Țările de Jos.
Statele Unite și China sunt în mod clar pe primul loc pe scena mondială, având 202, respectiv 79 incluse în primele 500 de mărci. Dacă ne uităm la primele 100, mai mult de jumătate (53) sunt din SUA și 22 din China. Germania are șapte mărci în top 100, urmată de Japonia cu șase, Coreea de Sud cu patru și Regatul Unit cu trei. Dar ne bucurăm pe final de an, că apărem și noi în acest clasament select, cu o marcă de tradiție ce se identifică istoria noastră: Dacia.
Autor: Virgil Natea
sursa: TradingPedia
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg. Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.