Topul celor mai valoroase mărci în 2022
Publicat de Corina Muntean, 4 noiembrie 2022, 12:30
Big Tech conduce nu doar clasamentul celor mai profitabile afaceri ci și Topul celor mai valoroase mărci în 2022. Potrivit acestuia, primele 3 branduri clasate, Apple, Amazon și Google depășesc valoarea de 1000 de miliarde de dolari împreună.
Determinarea valorii financiare a unei mărci este o sarcină dificilă. Dar, în ciuda intangibilității sale, valoarea unui brand puternic nu poate fi unul disociată de creșterea profitului companiei care deține acest brand. Având în vedere acest lucru, Brand Finance preia provocarea de a identifica cele mai valoroase mărci din lume în Raportul său anual Global 500. Acest clasament măsoară valoarea brandurilor în termeni financiari, care pot fi considerate ca active intangibile legate de marketing, și care creează o identitate de marcă și o reputație în mintea consumatorilor.
Astfel, cu o creștere de 35% față de raportul de anul trecut, Apple își păstrează primul loc în clasament, ca fiind cel mai valoros brand din lume, având o valoare totală de 355,1 miliarde de dolari.
În spatele Apple, se află Amazon, cu o valoare a mărcii de 350,3 miliarde de dolari. Acest lucru nu este deloc surprinzător, având în vedere că gigantul tehnologic s-a trezit adesea alături de Apple în clasament și chiar a ajuns pe primul loc în edițiile anterioare ale raportului.
Locul 3 al Topului este deținut de un alt gigant din lumea tehnologiei, Google, cu o valoare a brandului de 263,4 miliarde de dolari americani.
Mai mult, majoritatea companiilor care întocmesc clasamentul primelor 10 branduri la nivel global, activează în tehnologie sau media și telecomunicații. Vom regăsi aici branduri care valorează sute și zeci de miliarde, precum Microsoft, Samsung Group, Facebook, Huawei, sau Verizon. Walmart, din domeniul retailului și bunurilor de larg consum ori ICBC din China, în domeniul bancar și asigurări, au investit miliarde în platformele lor tehnologice, pentru a întregi acest grup formidabil.
Un alt brand care merită evidențiat este TikTok. Compania de social media a înregistrat o creștere cu 215% a valorii mărcii sale de la an la an, devenind marca cu cea mai rapidă creștere din întreaga listă. Peste o treime dintre branduri se încadrează în sectorul tehnologiei și serviciilor. Combinată, această categorie are o valoare a mărcilor sale de 2 trilioane de dolari. Media și telecomunicații este este al doilea cel mai valoros sector, acoperind 19% din primele 100 de mărci, în valoare totală de 1 trilion de dolari.
Când ne uităm la locul din care provin aceste branduri, vedem că Statele Unite și China reprezintă 75 din primele 100 de mărci din clasament. Și mai surprinzător este faptul că doar șase țări dețin branduri care acopereă 95% din listă. Țările europene reprezintă doar 13% din clasamentul primelor 100 de branduri, ceea ce este o dovadă a cât de mult a căzut dominația economică a Europei în ultimele decenii.
Autor: Virgil Natea
Editor: Corina Muntean
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg. Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.