Topul celor mai puternice branduri româneşti
Publicat de Corina Muntean, 5 octombrie 2023, 07:04
Arctic şi Borsec ocupă primul loc în topul celor mai puternice branduri româneşti pe anul acesta, conform unui studiu realizat de compania de cercetare Unlock Market Research şi revista de business Biz, prezentat la evenimentul BrandRo 2023. Pe locul doi în clasamentul actualei ediţii a topului, „Cele mai puternice branduri româneşti” se află eMAG, în timp ce poziţia a treia este ocupată de Napolact. Alte companii se regăsesc în acest clasament prin branduri ca Aqua Carpatica, Bucovina, Pate Bucegi, FAN Courier, Dorna, Dacia şi Gerovital.
În Top 10 național, mai mult de jumătate din branduri se află în categoria produselor alimentare, semn că românii pun mare preț pe astfel de produse, pe calitatea lor și țin minte brandurile care le inspiră încredere.
Anul acesta topul celor mai puternice branduri româneşti a fost completat de unul nou dedicat brandurilor mai tinere de zece ani, în care conduc Tazz, Lăptăria cu Caimac şi 5toGo. Tot la acest capitol se mai regăsesc brandurile Fresful, LaDoiPaşi, Untold, Spartan, Neversea, Artesana şi Mototol. Ultimul an a evidențiat importanța brandingului pentru a te impune în fața consumatorilor. Brandurile românești puternice înseamnă o economie puternică și solidă.
Potrivit analizei Unlock, mărcile românești sunt în continuare văzute ca fiind “de calitate”, bune / gustoase, naturale, de încredere, cu tradiție, cu un preț bun, autentice și durabile. Însă, se menține prezenta aspectelor mai puțin pozitive, deși la un nivel clar mai redus decât în anul precedent. Mulți le consideră scumpe (“de ce să plătesc mai mult doar pentru că este românesc”) și nu neapărat cele mai originale sau inovatoare.
Realizatorii studiului precizează că „Oamenii au declarat că în 2023 au cumpărat la fel de multe mărci/produse româneşti ca anul trecut (în proporție de 46%) și chiar mai multe în ultimul an (în proporție 28%). Asistăm aşadar la o cerere mai mare pentru branduri româneşti decât în trecut, 39% estimând că anul viitor vor cumpăra mai multe mărci româneşti”. Dar, ca și până acum, pentru oameni nu contează doar să fii românesc, trebuie să aduci și ceva în plus, să fii relevant, să îi înțelegi și să răspunzi într-un mod diferit și eficient nevoilor lor.
Studiul BrandRO măsoară puterea mărcilor româneşti din perspectiva investiţiei de încredere şi afectivitate care le este acordată de către consumatori fără a lua calcul indici financiari şi comerciali. Performanţa mărcilor româneşti este măsurată în baza a trei indicatori: importanţa mărcii, gradul de utilizare şi notorietatea ei.
Studiul are la bază 600 de interviuri online şi este reprezentativ la nivel urban, la nivel de regiune, grad de urbanizare, împărţire pe sex şi vârstă a populaţiei între 18 şi 55 de ani.
Autor: Virgil Natea
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg. Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.