Testele PISA indică necesitatea unei reforme reale în învățământ
Publicat de Corina Muntean, 5 decembrie 2019, 16:18
România are cele mai slabe rezultate, din ultimii 9 ani, la testele PISA.
Evaluarea arată cât de pregătiţi sunt elevii de 15 ani la capitolul matematică, ştiinţe şi citire.
Ţara noastră ocupă locul 47 din 79, iar calificativele arată că gradul de analfabetism funcţional este la cote maxime: 44 % dintre elevi nu înţeleg ce citesc, iar la matematică nu s-au descurcat la operaţii aritmetice de bază.
Aceste rezultate ar trebui să ducă la o serie de măsuri în sistemul de învățământ, este de părere inspectorul școlar general al județului Mureș, Ioan Macarie.
Urmează ca Ministerul să ia acele măsuri care se cuvin în această situație pentru că acel procent de peste 40% de analfabeți funcționali este foarte îngrijorător la nivel național, dar trebuie să luăm și partea bună a lucrurilor, să comparăm și acei elevi performanți care ne fac cinste la toate competițiile internaționale. Eu sper ca aceste rezultate să fie îmbunătățite la următorul test PISA care se va da peste 3 ani.
Președintele Sindicatului ”Spiru Haret” Mureș, Maria Rezi, este de părere că aceste teste lovesc nejustificat în dascăli, care nu au timp fizic să se ocupe de elevi, altfel decât le dă voie programa școlară.
Degeaba tot vorbim că nu sunt pregătiți copiii, nu sunt pregătiți dascălii. Nu e adevărat, nu sunt pregătiți pentru astfel de teste deocamdată. Dacă ne vom pregăti, atunci sigur vom face față. Pot da un exemplu simplu: nu e totuna că eu pot preda metrul ca unitate principală de măsurat lungimea, cu faptul de a mă putea juca și a avea timpul necesar ca elevul să poată măsura și cu palma, și cu cotul, și cu pasul. La noi nu e că nu vrem, ci că nu avem timpul fizic, iar numărul mare de elevi din clasă nu ne permit să avem astfel de abordări și de metode. Degeaba vorbim noi de legătura dintre teorie și practică.
Maria Rezi nu crede că aceste rezultate vor produce o schimbare reală a sistemului și că nu este corect să se compare rezultate din țări cu capacități diferite de dotare a școlilor.
În fiecare an s-a pus problema atunci, în cele 2-3-4 zile și după aceea nu s-au găsit soluții sau căi, ca la anul să nu se întâmple. Trebuie o reformă concretă, serioasă, pe toate căile, inclusiv în baza materială. Se discuta despre nivelul de pregătire al unui profesor care predă matematică sau informatică. Dacă tu, la clasă sau în sala de informatică ai calculatoare din 2008, poți pune semn egal cu copilul care ieri și-a cumpărat calculatorul?
Clasamentul general al rezultatelor testelor PISA este dominat, din nou, de China, Estonia şi Canada. La polul opus, pe ultimele locuri se situează Republica Dominicană, Filipine şi Spania.
Testele PISA se organizează în ţări din toată lumea şi sunt realizate după modele de exerciţii interdisciplinare.
Raluca Creţ