Tendința către consumul de produse organice devine din ce în ce mai populară
Publicat de Corina Muntean, 12 februarie 2021, 10:29
Tendința către consumul de produse organice devine din ce în ce mai populară în comerț și în rândul afacerilor care promovează stilul de viață sănătos, prin utilizarea produselor obținute din ingrediente naturale. Numai că afacerile din domeniu se izbesc, mai nou, de un obstacol greu de depășit: campaniile înșelătoare la produse eco, care pun în pericol investițiile într-un astfel de business.
Investiția într-o afacere de fabricare și vânzare a produselor eco poate fi destul de mare, dar cererea tot mai ridicată pentru astfel de produse naturale reprezintă un avantaj pentru cei care pornesc pe acest drum. Afacerea cu produse ecologice este una profitabilă atât în străinătate cât și la noi, fiind impuse cel puțin 3 modele care prezintă un potențial ridicat de dezvoltare: fermele cu produse bio, a căror certificare poate fi obținută abia la doi ani de la înființare cu respectarea tuturor normelor impuse de legislația aferentă, apoi magazinele de cosmetice naturale cu mici producători care realizează propriile produse handmade sau brand-uri mari care promovează folosirea plantelor și ingredientelor naturale în cosmetică și întreținere și, nu în ultimul rând, afacerea de comercializare a produselor naturiste, provenite din culturi și ingrediente bio și suplimente alimentare. Se estimează că prețul de piață al produselor ecologice este de 3 până la 5 ori mai mare decât al celor obișnuite.
În plus, România are terenuri ideale pentru a practica agricultura ecologică și, de asemenea, există o piață potențială importantă pentru produsele rezultate. Acest tip de agricultură se pretează foarte bine pentru o afacere familială într-o fermă agricolă relativ mică, de 2 hectare. Deși randamentele estimate la producția unei ferme eco sunt de 2 ori mai mici decât la fermele clasice, prețul mult mai mare al recoltei poate asigura un venit consistent. Din păcate, în ultima vreme, ideea de produs ecologic a fost denaturată, iar sensul redus la beneficiul de vânzări pe care-l poate aduce campania de marketing pine targetată.
Se pare că, la ora actuală, 4 din 10 site-uri web folosesc tactici înşelătoare de „marketing verde”, adică susţin că oferă produse „eco” şi „bio”, deşi nu pot dovedi acest lucru, arată o anchetă a unei organizaţii internaţionale pentru protecţia consumatorilor (ICPEN). În acest context de creștere a gradului de neîncredere față de astfel de produse, în lipsa unei certificări clare, tot mai mulți nutriționiști se feresc să mai recomande alimentaţie bio, organică sau eco. Până la intervenția promptă și unitară a organismelor puse să apere conformitatea și certificarea produselor eco, businessurile reale care au investit o mulțime de bani și activează în această piață au numai de pierdut din cauza acestei concurențe false și în urma lor și consumatorii care au fost înșelați.
Autor: Virgil Natea
Editor: Corina Muntean
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Târgu Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.