Studiu: elevii de liceu și cei din gimnaziu petrec pe TikTok mai multe ore pe zi
Publicat de Stan Lucian, 3 februarie 2025, 17:00 / actualizat: 4 februarie 2025, 10:34
Un studiu realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent arată că o treime dintre elevii de liceu și aproape un sfert dintre elevii de gimnaziu petrec pe TikTok mai mult de 5 ore într-o zi obișnuită.
Studiul arată și faptul că cele mai puțin utilizate surse de informare pentru elevi sunt presa scrisă, radioul și presa online.
Totodată, 6 din 10 elevi de liceu cred că o informație este adevărată dacă le confirmă ceea ce știau deja.
Concluziile arată o vulnerabilizare a tinerilor care pot deveni ușor victime ale dezinformării, a explicat pentru Radio Târgu Mureș reprezentantul Centrului pentru Jurnalism Independent, Bianca Rus:
”Dacă ne uităm la modul în care verifică informația, vedem că se bazează foarte mult pe ceea ce ei percep a fi verificare a sursei, însă nu se uită să vadă dacă nu cumva acele surse sunt legate între ele, dacă nu cumva fac trimitere între ele, nu se uită să evalueze un pic credibilitatea surselor respective și atunci, din nou, se vulnerabilizează.”
Mediul online îi poate influența negativ pe tineri, care pot răspunde unor provocări cu risc serios pentru sănătate și viață.
Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliție Județean Mureș, Aurica Mate:
”Înainte de a participa la o provocare, este important să se întrebe dacă este sigură și dacă există consecințe negative în acest sens. Siguranța online nu înseamnă doar evitarea conținutului periculos, ci și dezvoltarea unei gândiri critice. Fiecare utilizator trebuie să fie conștient că alegerile făcute în mediul online pot avea efecte ireversibile în viața reală.”
Preferința copiilor pentru mediul online se reflectă și în nivelul lor de educație.Unii dintre ei au dificultăți în a înțelege un text sau în a se exprima, spune Antoniu Berar, inspector şcolar pentru istorie și discipline socio-umane:
”Foarte mulți copii citesc foarte puțin, de fapt. Lucrul acesta se observă la ore, când cel puțin eu, un profesor de istorie, îi pun să citească pasaje dintr-o lecție sau dintr-un document istoric, au probleme în a citi. Văd elevi de clasa A XII-a care întâmpină greutăți în a înțelege textul, de a-l comenta, de a argumenta anumite cerințe.”
Studiul citat mai arată că cele mai interesante subiecte pentru elevi sunt trendurile și memeurile de pe rețelele sociale, influencerii și comunitățile online.
Subiectele despre care elevii de liceu și gimnaziu consideră că nu sunt sau sunt foarte puțin informați sunt politica internă, alegerile din România și politica externă.
Autor: Raluca Creț