Studenții și elevii cer profesori mai motivați și mai bine pregătiți
Publicat de MIRELA ROTAR, 7 octombrie 2021, 14:01
Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România şi Consiliul Naţional al Elevilor solicită viitorului Guvern implementarea unor măsuri clare şi de impact pentru a revitaliza cariera didactică. În lipsa acestora – spun cele două organizații – problemele legate de resursa umană din sistem se vor acutiza.
Studenții și elevii cer salarii competitive pentru profesori, resurse materiale pentru pregătirea continuă și o pregătire temeinică a viitoarelor cadre didactice.
Președintele Alianței Naţionale a Organizaţiilor Studenţeşti din România, Horia Onița:
M-aș referi în principal, prioritar, la salarizarea debutanților din învățământ, pentru că trebuie să existe salarii competitive astfel încât aceste persoane care ar trebui să fie profesioniste, să aleagă să meargă în învățământ, adică învățământul să nu fie alternativa celor care nu își găsesc loc de muncă altundeva. În același timp vorbim despre o formare inițială riguroasă, de exemplu la momentul de față modului psihopedagogic este organizat așa cum era organizat acum 30 de ani și, desigur, vorbim despre oportunitățile de formare, de dezvoltare, pe care le au cadrele didactice debutante, pentru resursele de la clasă, pentru cercetare, dacă vorbim despre învățământ superior. Mai este încă o problemă, extrem de importantă, caracterul corect și onest al concursurilor.
Și sindicatele solicită sprijin pentru tinerii care intră în sistem. Președintele Sindicatului ”Spiru Haret” Mureș, Maria Rezi:
Anul trecut școlar s-a pensionat un număr foarte mare dintre colegii noștri. Acești tineri care vin, în această perioadă de pandemie, practica pedagogică necesară aproape a lipsit. Cei mai pregătiți pentru a intra în sistemul de învățământ ar fi cei care vin din liceul pedagogic. Cei care intră din alte facultăți pe care le-au terminat, ei trebuie să îndeplinească o serie de condiții, și în primul rând, trebuie să aibă acel curs pentru a putea preda în învățământ. Aici ar trebui să se gândească foarte bine întregul sistem, la pregătirea acestor tineri, pentru a rămâne în sistemul nostru de învățământ.
Soluții există, susține Maria Rezi, iar ele pornesc de la o pregătire inițiată solită, susținerea dezvoltării personale și, bineînțeles, salarii pe măsură:
Să li se îndeplinească condițiile, inclusiv de primă de instalare, inclusiv de plata navetei, care iar începe să scârțâie, și, mai ales, să vedem ce ar trebui să facem să fie mai bine pregătiți. Inspectoratele școlare, Casa Corpului Didactic, ar trebui să se aplece foarte mult asupra acestor tineri care intră în sistem, pentru a fi pregătiți atât metodic, cât și practic, pentru ceea ce înseamnă sistemul de învățământ.
Din datele furnizate de Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România rezultă că doar 21,7% dintre profesorii din învăţământul preuniversitar sunt tineri, cu vârste între 18 şi 34 de ani. Acest procent plasează România pe locul 13 în Uniunea Europeană şi denotă lipsa atractivităţii profesiei didactice.
Raluca Creț