Soluții de mediere în disputele cu instituițiile financiar-bancare
Publicat de Corina Muntean, 30 august 2024, 11:02
Tot mai mulți români caută soluții de mediere în disputele cu instituițiile financiar-bancare, pe probleme de creditare. Astfel că față de anul tercut, Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar a primit în lunile de vară mai multe cereri din partea consumatorilor.
Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) a primit vara aceasta cu 50% mai multe cereri de la consumatori decât în perioada similară din anul anterior.
Totodată, numărul negocierilor dintre consumatori şi bănci a crescut cu 60% mai mult decât în lunile iunie, iulie şi august din 2023. De pildă, în prima săptămână din luna august, consumatorii au trimis 114 cereri de negociere cu băncile, al doilea cel mai mare număr de cereri săptămânale din acest an (recordul de 115 cereri fiind în săptămâna 18-22 martie).
Conform datelor furnizate de CSALB, aproximativ 2.500 de cereri au trimis consumatorii de la începutul anului şi s-au derulat până în prezent 720 de negocieri. În cele mai multe cazuri consumatorii au solicitat băncilor restituirea unor sume percepute în trecut sub formă de comisioane; soluţionarea amiabilă a litigiilor aflate pe rolul instanţelor; ajutorul instituţiei financiare în cazurile de fraudă şi înşelăciune în care au căzut victime consumatorii.
Au fost și cazuri particulare, în care consumatorii au solicitat sume mai mici decât cele oferite de către bancă, arată Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB. Potrivit acestuia, o provocare tot mai mare pentru sistemele informatice ale băncilor o reprezintă tranzacţiile frauduloase de valori mici. Consumatorii sunt atraşi de faptul că achiziţionează un bun sau un serviciu subevaluat, autorizează în aplicaţia de home banking respectiva tranzacţie, dar prin asta oferă infractorilor informatici accesul la conturi, de unde aceştia retrag ulterior sume neautorizate.
„De aceea, consultarea permanentă a contului, sms-urilor prin care ne este notificată orice tranzacţie din cont şi păstrarea în permanenţă a contactului cu banca sunt primele măsuri pe care consumatorii trebuie să le ia. Din păcate, de cele mai multe ori astfel de fraude rămân fără rezolvare din partea Poliţiei sau a băncii. Gesturile comerciale pe care le fac unele bănci reprezintă excepţia în astfel de cazuri, motivată, cel mai probabil, de intenţia de fidelizare a partenerului de afaceri”, a adăugat Alexandru Păunescu.
CSALB este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare.
Autor: Virgil Natea
Editor: Corina Muntean
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg. Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.