Soluţie de clasare definitivă în cazul accidentului de elicopter din Tăureni, în urma căruia au murit cinci persoane
Publicat de radiomures, 28 noiembrie 2016, 17:09
Soluţia de clasare pronunţată în cazul accidentului de elicopter produs în data de 29 iulie 2013, la Tăureni, în care cinci persoane şi-au pierdut viaţa şi una a fost rănită, a rămas definitivă, a declarat azi, pentru Agerpres, procurorul Maria Mariş, purtătorul de cuvânt al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Tîrgu Mureş.
Potrivit procurorului, în dosar – în care şi-au pierdut viaţa omul de afaceri Sorin Ţerbea, în vârstă de 49 de ani, pilotul aparatului, Nicolae Iacobescu, şi trei oameni de afaceri germani, Tiberiu Deak de 59 de ani, Doina Deak de 56 de ani şi fiul lor, Tiberiu Deak de 33 de ani, iar o altă pasageră din elicopter, Emilia Morar, a scăpat cu mai multe răni – au fost efectuate cercetări pentru trei infracţiuni: vătămare corporală din culpă, distrugere din culpă şi încălcarea sau neîndeplinirea datoriilor de serviciu de către personalul aeronautic civil.
Maria Mariş a precizat că pentru prima infracţiune s-a dat soluţie de clasare întrucât supravieţuitoarea accidentului nu a depus plângere, iar în celelalte două cazuri, din cauza decesului persoanelor vizate.
Din ordonanţa de clasare a dosarului reiese că accidentul de elicopter din data de 29 iulie 2013 s-a datorat factorilor de mediu, care au influenţat deciziile pilotului. Astfel, din cauza luminii puternice a soarelui, care s-a reflectat în apa lacului peste care elicopterul zbura, în momentul în care pilotul a făcut o manevră de schimbare a direcţiei de mers spre stânga, acesta nu a mai putut aprecia distanţa şi a atins luciul apei.
Expertiza ataşată ordonanţei arată că, în momentul în care elicopterul s-a prăbuşit, acesta funcţiona. Din aceeaşi expertiză mai rezultă că pilotul Nicolae Iacobescu se afla la manşa aparatului de zbor şi nu alte persoane, aşa cum se specula iniţial, dar că au existat unele neglijenţe din partea acestuia, cum ar fi faptul că a permis unui pasager, Tiberiu Deak, să stea pe scaunul copilotului, fapt interzis, iar acesta nu purta centura de siguranţă.
Din acest motiv, procurorul de caz a decis disjungerea cauzei, iar două infracţiuni privind securitatea şi sănătatea în muncă, în care se fac cercetări de care sunt vizate două societăţi comerciale, precum şi una de ucidere din culpă în formă agravantă, au fost trimise la Parchetul de pe lângă Judecătoria Luduş.
Institutul de Medicină Legală din Tîrgu Mureş a stabilit după accident că trei dintre victime au decedat din cauza leziunilor traumatice datorate impactului, iar două s-au înecat.
Elicopterul privat s-a prăbuşit, în data de 29 iulie 2013, într-un lac din Tăureni, la circa 400 de metri după decolare.
Elicopterul era închiriat de omul de afaceri Sorin Ţerbea, care împreună cu oamenii de afaceri germani au vizitat o fabrică de prelucrare a lemnului din comuna Tăureni. Martorii susţin că plecarea lui Sorin Ţerbea de la Tăureni s-ar fi datorat unei solicitări primite de acesta şi de către pilotul său, Nicolae Iacobescu, de a se prezenta la DNA pentru noi audieri în dosarul arbitrilor.