Șoferii de tir români, discriminați față de colegii lor europeni
Publicat de radiomures, 1 iunie 2016, 20:31
Subiectul a fost dezbătut azi cu prilejul vizitei la Tîrgu-Mureș a unei delegații a Federației Europene a Lucrătorilor din Transporturi.
Aceştia au avut întâlniri atât cu reprezentanţii CNSLR Frăţia, cât şi cu cei ai Instituţiei Prefectului judeţului Mureş.
Condițiile precare de salarizare și de muncă ale șoferilor de tir români sunt notorii, ei fiind plătiți de 10 ori mai slab decât colegii lor. Asta chiar dacă angajatorii sunt societăţi înregistrate în România dar funcţionează pe capital vest-european, patronatul fiind tot străin, explică, reprezentantul Sindicatului transportatorilor din Danemarca, Flemming Smidt:
Desigur responsabilitatea aparţine angajatorilor şi când mă refer la angajatori nu vorbesc neapărat de firmele de transport române pentru că există situaţii în care compania este înregistrată în România, dar funcţionează pe capital vest-european de la transportatorii vest-europeni. Sunt salarii 2-3000 de euro plus diurne iar şoferii români primesc 6-700 de euro. Aceşti şoferi trăiesc în camioanele lor şi câte şase luni, timp în care nu ajung în ţara lor. Nu au facilităţile necesare pentru a face un duş la intervale regulate, de a-şi spăla hainele şi lucruri de genul acesta, iar salariul şi diurna nu acoperă necesarul de o masă caldă pe zi, mulţi dintre ei având o masă caldă o dată la două-trei zile.
Cu trei săptămâni în urmă o firmă de transport din Belgia a fost nevoită să achite salarii compensatorii pentru trei muncitori români în valoarea de 260.000 de euro.
Procedura în faţa instanţelor de judecată durează iar sindicaliştii doresc să găsească soluţii pentru toţi şoferii.
Responsabilul pentru transportul rutier din cadrul Federaţiei Europene a Lucrătorilor din Transporturi, Roberto Parrillo:
În urmă cu trei săptămâni o mare firmă de transport din Belgia care folosește șoferi români de trei ani de zile a pierdut un proces și a fost obligată să plătească 260.000 de euro pentru munca depusă de aceștia. Este un semnal important dar cei trei au trebuit să aștepte 5 ani de zile pentru această decizie. Prin urmare, dincolo de aceste aspecte, trebuie să ținem cont de faptul că zilnic sunt mii și mii de șoferi care suferă. Noi vrem ca aceaste persoane să fie tratate ca ființe umane și nu ca sclavi. Ceea ce încercăm să facem împreună cu sindicatele de aici este să lucrăm împreună și să transmitem mesajul că trebuie să determinăm autoritățile naționale, fie că vorbim de cele belgiene, române sau europene să se respecte regulile.
Federaţia Europeană a Lucrătorilor din transporturi doreşte să extindă colaborarea cu sindicatele române pentru a putea stabili un soi de reprezentare permanentă în România.
Rezultatele discuţiilor de azi şi posibilele soluţii vor fi prezentate mâine dimineaţă în cadrul unei conferinţe de presă.
Sanda Viţelar