Povestea primelor avioane F-16 ale României, prezentată la Tîrgu-Mureș
Este vorba de 6 avioane cu reacție F 16 multirol, pe care țara noastră le-a achiziționat din Portugalia, și care au sosit în luna septembrie în România.
Aceste aeronave vor fi operate de la Baza Aeriană de la Feteşti și fac parte dintr-un lot total de 12 aparate de zbor.
Prezent astăzi la Tîrgu-Mureș, fostul ministru al Apărării, Mircea Dușa, cel care a decis, în 2013, din partea statului român achiziționarea avioanelor, a declarat că până la sfârşitul acestui an vor fi livrate alte trei, restul de trei urmând să ajungă în România în 2017:
În 2013, dacă nu luam o hotărâre, ajungeam ca în anul 2018 să rămânem fără aviație de vânătoare. Sunt avioane care au un anumit număr de ore de zbor sunt planificate pentru 20 de ani. Acest pachet înseamnă modernizarea în primul rând modernizarea avioanelor – motoarele sunt noi, sistemele de război electronic sunt de ultimă generație, muniția și instruirea personalului tehnic. Va trebui să demarăm lucrările de modernizare a bazei de la Fetești, refacerea completă a pistei, hangarele pentru avioane și pentru mentenanța muniției.
Jurnalistul Adelin Petrișor, care a realizat primul material media despre aceste avioane F16 achiziționate de România, a subliniat și el că, deși aceste avioane nu sunt noi, ele sunt performante.
Sunt avioane foarte bune, piloții sunt foarte buni, dacă politicienii ar fi fost mai buni, ar fi făcut afacerea asta prin 2007. Nu pierzi doar prestigiu pentru cînd vin alții și îți protejează spațiul aerian, pierzi miliarde de dolari pe care, de-a lungul timpului, banii aceștia i-ai investit în piloți pentru că vei ajunge să vină altul să-ți păzească spațiul aerian. Partea plină a paharului este că aviația de vânătoare merge mai departe, că avem un avion pe care se bazează foarte multe țări – povestea e foarte frumoasă pentru mine ca jurnalist…
Comandorul Adrian Motorga, comandantul escadrilei de avioane Mig 21-Lancer de la baza aeriană de la Câmpia Turzii a explicat că apariția avioanelor F 16 va ușura mult sarcinile aviatorilor români, în misiunile lor:
Oricum, se pare că vom depăși anul 2018, până când vom menține avionul MIG 21 în exploatare, pentru că va dura foarte mult până se va operaționaliza F 16, și pentru asta trebuie să menținem aceste avioane ca poliție aeriană ca misiune de bază.
La rândul său, comandorul Cătălin Micloș, primul pilot român care a zburat cu F16, a arătat că în 2 ani, militarii români au avut parte de un antrenament intensiv în Portugalia.
Au plecat în Portugalia 80 de militari pentru a se pregăti, unii pentru a deveni piloți, alții tehnicieni, ingineri, fiecare a luat parte la anumite cursuri la un nivel foarte intensiv. F 16 aduce, nu neapărat o platformă și un sistem de arme, aduce know how, aduce stilul acela de organizare foarte clar, în care fiecare știe exact ce are de făcut, stil care trebuie implementat, după cum bine știm, în societatea românească peste tot, dar și în forțele aeriene române.
Vorbitorii au subliniat că România ar avea nevoie de 36 până la 48 de avioane de luptă F 16, Polonia, Grecia sau Statele Unite ale Americii fiind printre ţările care pot vinde ţării noastre astfel de aparate.
Valeriu Russu