Nereguli grave în problema gunoiului la Târgu Mureș
Operatorul de salubritate din Târgu Mureș, Sylevy Salubriserv, a anunțat ieri că, începând de sâmbătă, va sista toate serviciile de salubrizare de pe raza municipiului.
Reprezentanții societății invocă facturi în valoare de aproape 19 milioane de lei neachitate de Primărie, și spun că sunt în imposibilitate de a mai presta serviciile de salubritate.
În replică, primarul municipiului Târgu Mureș, Soos Zoltan, a arătat astăzi, într-o conferință de presă, o serie de posibile ilegalități din contract și din facturarea serviciilor.
Printre acestea se numără cantități mai mari de deșeuri facturate față de cele reale și lipsa unor documente necesare plății facturilor:
Am ajuns în impas pentru că cantitățile decontate de către operator, declarate 48.000 de tone și facturate către primărie, după ce am verificat la rampa de gunoi de la Sânpaul, cantitatea reală este de 26.000 de tone, deci este o diferență enormă facturată. Operatorul va trebui să justifice diferența și, evident, este în defavoarea lui faptul că există aceste probleme în facturare. Din acest motiv am refuzat plata unor facturi și am făcut notificările. Al doilea mesaj important este că nu cedăm niciunui șantaj. Târgu Mureșul trebuie salubrizat, trebuie ținut curat, la prețuri reale.
Neregulile sunt mult mai grave, a arătat consilierul primarului, Ionela Ciotlăuș, care a precizat că unele plăți care s-au făcut de fosta administrație nu aveau toate justificările legale.
Din acest motiv, în primărie va porni și o cercetare disciplinară:
Controlul financiar preventiv, din păcate, s-a dat formal la Primăria Municipiului Târgu Mureș. S-au adus facturile la ADP, Administrația Domeniului Public, care urmărea derularea contractului, în baza unor centralizatoare totale, la fiecare sfârșit de lună, inspectorii noștri au acceptat acele centralizatoare și facturile, facturile au fost transmise mai departe, la Direcția Economică, și, când s-a pus viza de control financiar preventiv, ea s-a pus formal, pentru că nu s-au mai verificat toate documentele care au stat la baza emiterii acelei facturi.
Primarul Soos Zoltan a declarat că, potrivit legii, operatorul de salubritate este obligat să asigure încă 90 de zile serviciile de salubrizare, după notificarea încheierii contractului.
În caz că mâine nu se va ridica gunoiul, Consiliul Local se va întruni în regim de urgență și va adopta o serie de măsuri provizorii, până la organizarea unei noi licitații pentru stabilirea operatorului:
Sunt mai mulți operatori cu care am luat legătura. Evident că Târgu Mureșul este o piață relativ mare, deci ar fi interesați să intre pe piața târgumureșeană. Cerința noastră va fi să fie oferte clare, legale, cu cantități stabilite, care nu se pot depăși numai când se justifică în mod explicit. În caz că, până luni, nu se elucidează și câteva zile trebuie să organizăm, primăria are suficient personal și poate angaja zilieri pentru a efectua curățenia stradală câteva zile, până când apare un nou operator.
Operatorul de salubritate a anunțat că nu a cerut rezilierea contractului și că, dacă Primăria va plăti cel puțin jumătate din restanță, va colecta în continuare deșeurile de pe raza municipiului.
Raluca Creț