Sistemul de căi ferate din România este unul dintre cele mai ineficiente din UE
Publicat de Stan Lucian, 11 decembrie 2023, 16:26
Sistemul de căi ferate din România este unul dintre cele mai ineficiente din Uniunea Europeană – potrivit datelor colectate de Agenția Europeană pentru Căi Ferate.
Acestea arată că sistemul este subfinanțat, dar cu un număr de angajați peste media europeană, trenurile au întârzieri record, rețeaua de căi ferate e insuficient dezvoltată, iar locomotivele sunt poluante.
România deține 10.600 de kilometri de căi ferate, puțin față de stare similare ca suprafață, cum ar fi Polonia sau Italia, care au dublu. Din cei 10.600 de kilometri, doar 38% sunt electrificați, în condițiile în care media europeană este de 50%, iar state precum Belgia au circa 90% electrificați. Țara noastră nu are niciun kilometru de linie de mare viteză, însă nu suntem un caz unic, pentru că în această situație sunt alte 11 state membre.
Când vine vorba de punctualitatea cu care sosesc trenurile de călători locale și regionale, România este pe ultimul loc, cu aproape 30% întârzieri, iar la capitolul trenuri de marfă autohtone deținem un alt record negativ: viteza medie cea mai mică din Uniunea Europeană, sub 20 de kilometri pe oră.
Însă când vine vorba de personalul angajat în domeniul gestionării căilor ferate, România deține locul cinci, cu peste 23.000 de persoane – peste media europeană.
La capitolul accidente semnificative suntem pe locul patru, cu 115 cazuri în ultimii 12 ani, cu 82 de incidente fatale, adică locul trei, însă nu a fost înregistrat niciun caz de coliziune și doar două deraieri.
La capitolul locomotive, România deține mai multe unități diesel, adică poluante – în speță 1.263, față de locomotivele electrice, care au un total de 904 unități.
Sursa: RRA