Școli din mediul rural, pentru prima dată câștigătoare ale Fondului Științescu Mureș
Publicat de Corina Muntean, 12 ianuarie 2018, 19:37
Coordonatorii Fondului au anunțat ieri cei 14 câștigători ai proiectelor din domeniile STEM (știință, tehnologie, inginerie, matematică), care se adresează elevilor mureșeni.
Coordonatorul de program, Cristian Man, a precizat că la această ediție, a doua, bugetul a fost de 105.000 de lei, proiectele câștigătoare fiind finanțate cu sume cuprinse între 4.200 și 8.000 de lei:
Din cele 32 de proiecte am reușit să finanțăm 14. Anul acesta am reușit să ajungem la mai multe școli din mediul rural – din fericire avem două proiecte de la Râciu și un proiect comun cu trei școli, cu elevi de la Solovăstru, Chiher și Reghin, cu proiecte chiar bune. La Râciu vorbim de proiectul ”Micii radioamatori” și la Solovăstru e un proiect interdisciplinar pe chimie, fizică și biologie. La Luduș e o continuare a proiectului de anul trecut, când au mai primit o finanțare, un proiect pe biologie și anatomie.”
Printre cele mai interesante idei se numără cel al Colegiului Al. Papiu Ilarian din Tg. Mureș, numit ”Monede și zaruri măsluite”.
Aceste obiecte, mult mai mari decât cele reale, vor fi create prin imprimantă 3D, modificate pentru a li se schimba centrul de greutate, corespunzând unei probabilități prestabilite, numite ”sistem canonic”.
Coordonatorul de proiect, Adrian Sorin Mureșan, a precizat că ”măsluirea” are menirea de a-i învăța pe elevi să facă diferența între un experiment și o demonstrație:
Scopul educativ al acestui proiect este de a-i învăța pe copii metoda cercetării științifice. Pentru că în așa-zisele experimente școlare, toată lumea știe ce se întâmplă. În metoda ștințifică ai o ipoteză pe care o verifici experimental și în funcție de ce obții, modifici ipoteza și mai faci un alt experiment. Iar aceste monede și zaruri măsluite ar trebui să se comporte conform unui ”sistem canonic”. Deci practic probabilitatea ca să cadă pe o anumită față ar trebui să depindă într-un mod foarte exact de diferența de energie potențială.”
Un alt proiect câțtigător, finanțat cu suma maximă de 8000 de lei, este cel al Școlii Gimnaziale ”Dacia” din Tg. Mureș, prin care copiii vor îmbina calculatorul cu piesele de Lego.
Educatoarea Corina Istrate a explicat că elevii mai mari, de gimnaziu, îi vor ajuta pe colegii lor mai mici în a construi și programa roboți:
Vom folosi seturi de Lego pe două categorii de vârstă, elevii din clasele I și a II-a, jocuri mai simple, iar cei din clasele a III-a, a IV-a seturi puțin mai complicate. Iar apoi, acestea pot fi conectate la calculator pentru a le programa. Ne-am propus să cooptăm copiii din clasele mari, pasionați de construirea de roboți, și intenționăm să îi cuprindem în proiectul nostru și să fie ei cei care îi vor ajuta pe cei mici să învețe să construiască acești roboți din Lego și apoi să facă și micile programe.”
Alte proiecte admise și finanțate sunt cele de robotică, de imprimare 3R, platforme de programare, de mineralogie, experimente ”magice” de laborator sau ecologie.
Fondul Științescu Mureș este implementat de Fundația Comunitară Mureș, cu sprijinul Romanian-American Foundation și a 25 de finanțatori locali,persoane fizice și juridice. Mai multe detalii se găsesc pe site-ul http://mures.stiintescu.ro/despre-program
Valeriu Russu