Scade subvenția la cumpărarea autovehiculelor electrice, cu efecte grave pentru România

Publicat de Stan Lucian, 11 martie 2025, 16:10
Asta va duce, în opinia celor de la Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile, la o încetinire a procesului de electrificare a transportului rutier din România.
Reacția Asociației vine în contextul în care Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor a lansat în consultare publică Ghidul de finanţare al Programului ‘Rabla’ 2025.
‘E necesară o subvenţie corect calibrată pentru vehiculele electrice, astfel încât să evităm efectele negative resimţite în 2024, când reducerea drastică a sprijinului financiar a dus la prăbuşirea pieţei de automobile electrice cu 32,2%, România ajungând pe ultimul loc în UE în acest sector. În plus, au scăzut cu 31% înmatriculările de vehicule electrice în primele două luni ale anului 2025, tendinţa negativă devine şi mai alarmantă în contextul în care, în Uniunea Europeană, înmatriculările de vehicule electrice au crescut cu 37%. E o dovadă că România nu doar că nu ţine pasul cu tendinţele europene, ci riscă să devină un caz izolat de stagnare în procesul de tranziţie către mobilitatea electrică’, se arată în comunicatul Asociației.
Reprezentantul unui dealer auto din Târgu Mureș, Barabassi Zoltan, confirmă atenționarea Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile și spune că subvenția trebuie să fie de minimum 8.000 de euro:
„Anul trecut a fost alocat pentru primării și pentru școli un buget de 24.000 de euro, pentru mașinile electrice. S-au cumpărat atunci foarte multe mașini electrice, unele primării au cumpărat și 5-10 mașini. Anul acesta n-o să mai fie suma asta și atunci scăderea va fi și mai mare, la electrice mă refer. Dar, părerea mea e că bugetul nu știu dacă este bine gândit. Ținând cont că anii trecuți ajungeam și la 11.500 de euro, o subvenție minimă pentru mașini electrice ar trebui să fie între 8 și 10.000 de euro.”
Asociaţia profesională propune Guvernului şi Ministerului Mediului menţinerea şi majorarea subvenţiei pentru vehiculele electrice la 8.500 de euro, în 2025, şi de 7.500 de euro, în 2026, urmate de o scădere treptată până în 2030.
De asemenea, Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile propune majorarea plafonului maxim al preţului de achiziţie eligibil prin ‘Rabla’ la 80.000 de euro.
Ei propun și reducerea perioadei minime de păstrare a unui autoturism achiziţionat prin program, de la 3 ani la un an, pentru a încuraja o piaţă dinamică şi a facilita accesul mai multor categorii de consumatori la mobilitate electrică.
Autor: Valeriu Russu