Șahul ar putea deveni materie opțională în școli
Publicat de Andrei Borz, 9 martie 2023, 17:00
Federația Română de Șah își propune să promoveze beneficiile practicării acestui joc pentru copii prin predarea la clasele a III-a și a IV-a din școlile publice din România.
Inițiativa „Educație prin șah” are trei etape – formarea profesorilor, oferirea șahului ca studiu opțional și organizarea de concursuri.
Deja 300 de profesori s-au înscris în program în primele 30 de zile de la lansarea oficială, iar obiectivul este de a forma 3.000 de profesori din școlile publice care să predea jocul unui număr de 50.000 de elevi începând cu anul școlar viitor.
Președintele Federației Române de Șah, Vlad Ardeleanu.
Federația Română de Șah reușește să aprobe o curriculă de formare, în primul rând, a profesorilor, pentru ca, la rândul lor, aceste cadre didactice să poată preda opționalul de șah în școală. Am demarat deja cursurile de formare pentru învățător, pentru că această curriculă se adresează în special copiilor din clasele primare, într-un proiect pilot care a început în luna februarie. Avem deja 300 de cadre didactice înscrise în proiect, avem o cerere foarte mare pentru proiect la nivel național. Am început acest proiect pilot în zona Ialomița și Ploiești, urmând să îl extindem la nivel național.
Introducerea șahului ca materie opțională este salutată și de Inspectoratul Școlar Județean Mureș, care este deschis la orice colaborare în acest sens, a declarat pentru Radio Tg.Mureș inspectorul școlar de specialitate Claudiu Bândilă.
Cu un pic de muncă, cu o colaborare și cu sprijinul profesorilor care predau în cadrul cluburilor sportive școlare, în cadrul palatelor și cluburilor copiilor disciplina șah, se poate implementa. Faptul că, totuși, există doritori, faptul că copiilor le place, ar fi un moment propice să îl introducem ca o disciplină opțională.
Șahul are deja o tradiție în județul Mureș, iar la ultimul Campionatul Național Școlar, sportivii de la Clubul Școlar Sportiv Târgu Mureș au obținut un număr record de medalii, 17.
Barátosi Iosif-Gavril, coordonatorul lotului județean și, totodată, arbitru de concurs, crede că introducerea șahului în școli nu ar aglomera programa și, mai mult, ar aduce doar beneficii în dezvoltarea copiilor.
E vorba de un opțional, doar pentru copiii care ar dori și, după cum știm, șahul nu a făcut rău la nimeni, mai ales la învățat. Copiii care joacă șah văd conexiunea între idei, îi ajută la matematică, la geometrie, văd mai bine în spațiu, sunt mai deschiși. Gândești în idei, faci o strategie, să vezi două-trei, chiar mai multe mutări înainte, iar aceste lucruri le introduc în viața lor.
Avantajele pe care le obțin copiii din practicarea șahului sunt pe termen lung și îi ajută inclusiv să își contureze o viață disciplinată.
Revine președintele Federației Române de Șah, Vlad Ardeleanu.
Șahul are, pe lângă aceste valențe care sunt unanim recunoscute, cu privire la accelerarea logicii, a logicii matematicei, a algoritmilor, a analizei, are un impact important și asupra dezvoltării elementelor de personalitate a copiilor. Aș menționa, în primul rând, capacitatea de concentrare, la care șahul ajută extraordinar de mult. Jocul de șah nu permite multi-taskingul, atunci când joci șah nu te poți gândi la altceva, și el este un antidot puternic pentru lumea în care trăim astăzi, o lume a vitezei, o lume a social media, în care scrolling-ul permanent către nou trebuie să se întâmple foarte repede și atât copii, cât și adulții, pierd capacitatea de concentrare.
La nivel competițional, în ultimii 8 ani, România a fost în top 25 mondial, iar Federația Română își propune ca, în următorii 4 ani, jucătorii români să intre în top 20, iar în 8 ani, în top 10.
Raluca Creţ