Românii vor sancţiona mărcile care nu se comportă responsabil în timpul crizei

Publicat de Corina Muntean, 19 mai 2020, 11:13 / actualizat: 9 august 2020, 12:08
Odată cu comenzile făcute de consumatorii români pe internet, s-au mutat și multiplicat și pretențiile lor. Nu puține, iar vânzătorii trebuie să le satisfacă toate cererile, altfel vor dispărea din piața online. Aproape jumătate dintre români anunță că vor sancţiona mărcile care nu se comportă responsabil în timpul crizei, arată un studiu de piață.
Consumatorii români aşteaptă de la companii să comunice mai mult despre acţiunile lor privind siguranţa alimentelor, odată cu criza declanșată de coronavirus. Aproape jumătate dintre români (mai precis 46%) susțin că vor sancţiona mărcile care nu se comportă responsabil în timpul crizei, potrivit unui studiu derulat în luna aprilie de Unlock Research. Cea mai mare îngrijorare resimţită de românii din mediul urban este legată de situaţia generală a economiei şi viitorul incert, urmată de propria situaţie financiară, punerea în pericol a sănătăţii şi teama de a rămâne fără loc de muncă. Temerile privind securitatea alimentară se regăsesc abia pe locul al nouălea, ceea ce arată că, atât producţia, cât şi distribuţia produselor alimentare, a funcţionat în parametri normali în contextul pandemiei. Aproape jumătate dintre consumatori declară că achiziţionează des produse ale companiilor care comunică public despre măsurile sanitare pe care le iau, fapt ce demonstrează că încrederea consumatorilor în siguranţa produselor este un factor-cheie’, arată sondajul. Românii fac cumpărături mai rar, iar categoria la care a crescut cel mai mult volumul de aprovizionare sunt tinerii între 18 şi 24 de ani. Totodată, a crescut apetenţa consumatorilor pentru produse proaspete (fructe şi legume). Deşi preferate de mulţi consumatori, pieţele agroalimentare au fost mult mai puţin frecventate în această perioadă, din cauza condiţiilor incerte de igienă pe care le-ar putea asigura. Potrivit respondenţilor, companiile trebuie să ajute oamenii să treacă mai uşor prin această criză, inclusiv prin educare şi informare. Românii le văd ca pe niște protectori – de aceea se aşteaptă, în majoritate covârşitoare, ca acestea să-şi protejeze angajaţii (83%) şi categoriile sociale vulnerabile, dar şi producţia şi economia locală (82%). Principalele măsuri aşteptate de la producători pentru garantarea siguranţei alimentelor fac referire la echipamentele adecvate de protecţie pentru angajaţi – 78%, dar şi la măsuri sporite de igienizare a spaţiului de producţie – 68%, pe care aceștia trebuie să le comunice clienților. Adiţional, consumatorii consideră oportune şi alte măsuri, precum extinderea procedurii de testare a sănătăţii angajaţilor, dar vor şi ca producătorii să automatizeze cât mai mult din procesul de producţie sau să dezvolte măsuri suplimentare de sterilizare a produselor. Nu în ultimul rând, consumatorii şi-ar dori ca brandurile să comunice mai mult despre acţiunile pe care le întreprind pentru a asigura siguranţa alimentelor. Relația constantă cu clienții este extrem de importantă și nu trebuie să înceteze nici după trecerea crizei.
Unlock Research a derulat pentru Adama România o cercetare cantitativă şi calitativă, având drept obiectiv principal măsurarea comportamentului alimentar şi a îngrijorărilor românilor cu privire la alimente, în contextul COVID-19. Studiul s-a desfăşurat în perioada 3 – 9 aprilie 2020, pe un eşantion de 600 persoane, reprezentativ urban, având o marjă de eroare de +/- 4%.
Unlock Research este o companie de know-how şi cercetare de piaţă cu capital 100% românesc înfiinţată în 2008. Unlock este specializată în studii de strategie de brand şi marketing cultural, centrată pe descoperirea de insight-uri despre oameni, categorii şi branduri care să contribuie la creşterea business-urilor clienţilor pentru care lucrează.
Autor: Virgil Natea
Editor: Corina Muntean
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg.Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, 94,9 FM-Borsec, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.