Românii au încredere în instrumentele de plată digitale, realizând tranzacţii online cu valori foarte mari
Publicat de Corina Muntean, 7 decembrie 2022, 08:30
Ca exemplu vine ziua ‘Black Friday 2022’, când conaționalii noștri au plătit cu cardul printr-un procesator de plăţi aproape 5 milioane de euro. Să fie un alt pas către renunțarea la banul și cumpărăturile fizice?
Românii au cheltuit pe 11 noiembrie, de ‘Black Friday’, aproape cinci milioane de euro şi au realizat peste 190.000 de tranzacţii cu cardul, reiese din datele centralizate de către unul dintre cei mai mari furnizori de servicii şi tehnologie de plată.
Astfel, conform analizei Global Payments, plăţi efectuate de către români cu cardul, în cuantum de circa 24,4 milioane de lei, au avut loc fie online, fie în magazine fizice, prin POS sau aplicaţia GP tom. Comparativ cu evenimentul de shopping similar, de anul trecut, românii au cheltuit cu 43% mai mult. În acelaşi timp, numărul tranzacţiilor realizate fizic, cu cardul, a fost considerabil mai mare în 2022, fiind înregistrate peste 190.000 de plăţi, prin terminalele Global Payments, cu 40% mai multe decât anul trecut.
De asemenea, suma medie plătită cu cardul, de ‘Black Friday’, a fost în jur de 128 de lei. Cele mai multe tranzacţii s-au realizat în supermarketuri şi în magazine alimentare, unde românii au cheltuit aproape două milioane de euro într-o singură zi. Magazinele de bricolaj şi materiale de construcţii au primit pentru cele cumpărate de români aproape dublu față de Black Friday de anul trecut, adică 800.000 de euro.
Datele arată că românii au cheltuit online o sumă medie mai mare decât anul trecut, când aceasta era de 321 de lei, ajungând la 403 lei, de Black Friday 2022. Cele mai multe tranzacţii s-au făcut în magazinele cu articole sportive, urmate de cele cu produse pentru animalele de companie. Această tendință subliniază faptul că românii au câştigat încredere în instrumentele de plată digitale, realizând şi tranzacţii online cu valori foarte mari. Au cumpărat, de exemplu, haine în valoare de peste 8.000 de lei, ceasuri de peste 5.000 de lei sau telefoane de peste 1.800 de lei. În general, conform unui studiu derulat de Cognition, atunci când vine vorba de plăţile cu cardul, consumatorii români caută să achiziţioneze produse de calitate ridicată (65%), urmate de produse care oferă recompense sau beneficii la achiziţie, precum reduceri sau cadouri (43,3%), și produse pentru care simt că au beneficiat de un nivel ridicat de serviciu clienţi.
Cu toate acestea românii nu renunță la shoppingul din magazine, dovadă că în aceeași perioadă malurile și hypermarketurile au fost extrem de aglomerate, iar specialiștii companiei de consultanță Frames estimează că vânzările se ridică la circa 400 de milioane de euro. De asemenea, nu doar românii ci și mulți europeni spun că nu vor să renunțe la plățile cu bani lichizi, pentru că prezența acestora le dă mai multă siguranță într-o perioadă de incertitudini și risc ridicat.
Autor: Virgil Natea
Editor: Corina Muntean
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg. Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.