România țintește spre o reţea de 18.000 de staţii de încărcare a vehiculelor electrice
Publicat de MIRELA ROTAR, 1 noiembrie 2021, 14:01
Fondurile vor fi alocate prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) și prin Administraţia Fondului pentru Mediu, care va lansa în două săptămâni programul prin care administraţiile locale pot accesa bani pentru staţiile de încărcare.
Rețeaua ar urma să fie finalizată în 4-5 ani, iar Ghidul de finanțare pentru UAT-uri urmează să fie lansat cel târziu săptămâna viitoare, a declarat ministrul Mediului, Tanczos Barna:
Acest prim pas înseamnă o finanțare de 500 milioane de lei prin AFM, pentru peste 2.000 de stații de încărcare, cu o putere de încărcare între 22 și 50 de kW. Vom asigura pentru municipii un plafon maxim de 3 milioane de lei, 2 milioane de lei pentru orașe și 1 milion de lei pentru comune. Stațiunile turistice sunt tratate cu prioritate, ele au un buget de 2 milioane de lai, și zonele metropolitane apar de asemenea cu 2 milioane de lei. În completare, vine programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă care și-a propus finanțarea a peste 15.000 de stații de încărcare, program derulat prin Ministerul Dezvoltării.
Ministrul Mediului mai spune că există programe speciale pe fonduri europene de mobilitate urbană, pentru achiziționarea la pachet, a autobuzelor electrice și hibride împreună cu stațiile de încăecare.
La Tg. Mureș sunt patru capete de linii unde sunt în implementare stațiile de încărcare pentru autobuzele electrice, fiind identificate opt puncte pentru stații de încărcare a autoturismelor. Fondurile vor fi atrase prin AFM.
Purtătorul de cuvânt al Primăriei Tg. Mureș, Cristina Pruteanu:
Există trei capete de linii și unul la Autobaza de Transport Local, unde sunt în implementare stațiile de încărcare pentru autobuze electrice, proiect finanțat prin fonduri europene. Prin liniile de finanțare de la Administrația Fondului pentru Mediu, au fost depuse în luna decembrie 2020, proiectele pentru amplasamentele unde se vor monta stațiile de încărcare pentru autoturisme electrice. În acest moment proiectele se afla în faza de evaluare și aprobare. Locațiile viitoarelor stații sunt Piața Bulgarilor, Piața Bolyai Farkas, parcarea din spatele Teatrului Național, parcarea subterană Luxor, strada Rodniciei (zona Diamant), strada Primăriei, respectiv strada Plutelor – Aleea Carpați și Weekend.
În Sighișoara, Asociația de Transport local se ocupă de accesarea fondurilor pentru achiziționarea de autobuze electrice și stații de încărcare, iar administrația locală are în vedere instalarea a 5 stații de încărcare pentru autoturisme.
Primarul Ioan Iulian Sârbu:
Pe partea de transport local, ATT pregătește proiectele de accesare a banilor europeni pentru anul viitor, și în funcție de ceea ce se deschid ca și axe, după ce apare ghidul pentru finanțări europene, o dată cu modernizarea întregului transport public local, implicit vor trebui să aducă și stații de încărcare electrice, dimensionate pe consumul de curent pe care îl vor avea acestea. În ceea ce privește stațiile de încărcare de la nivelul municipiului Sighișoara, avem de gând să achiziționăm prin Fondul de Mediu în 5 locații pentru câte două mașini. Acum lucrăm să vedem unde le amplasăm, să fie în apropierea transformatoarelor electrice, să se încadreze în zonă, având în vedere că mare parte din zona centrală este în patrimoniul UNESCO.
În viitor, în funcție de necesități, Ministerul Mediul are în vedere acordarea unor ajutoare de stat pentru schimbarea flotelor de maşini ale companiilor de transport.
Ministrul Tanczos Barna a arătat că deocamdată România oferă ajutoare prin programul Rabla doar persoanele fizice. Companiile urmează a fi sprijinite prin ajutoare de stat venite prin PNRR.
Valeriu Russu