România produce de 15 ori mai multă pâine decât are nevoie
Publicat de radiomures, 9 aprilie 2016, 15:47
Declaraţia a fost făcută astăzi, în cadrul Târgului Gastropan 2016, de preşedintele Asociaţiei Naţionale a Industriilor de Morărit şi Panificaţie, Viorel Marin.
Acesta a spus că în România s-a încetăţenit idea că civilizaţia înseamnă un consum crescut de pâine albă şi că s-a renunţat la calitatea produselor.
De asemenea, Marin susține că pe teritoriul ţării există mai mulţi producători decât România are nevoie, iar capacităţile de producţie instalate depăşesc de peste 15 ori necesarul de consum al populației.
Din aceste motive, sectorul de panificaţie s-a dezvoltat pe fondul unei mentalităţi legate strict de preţul scăzut, afirmă preşedintele ANAMOB, Viorel Marin:
Piaţa produselor de panificaţie din România, a plecat iniţial de la un nivel de consum şi de calitate care nu permitea o varietate foarte mare la nivel de masă, era sistemul vechi în care existau nişte standarde naţionale, stasuri, dar care totuşi aveau o calitate în spate. După 1989, din păcate, faţă de multe idei greşite cu care noi am intrat într-un nou tip de societate, una din ele care avut un efect foarte nociv a fost aceea că ne-am câştigat dreptul să mâncăm şi pâine albă crezând că şi încetăţenindu-se ideea că acest consum crescut de pâine albă înseamnă civilizaţie, bunăstare ş.a.m.d. Care din păcate se menţine şi a crescut. Iar acest lucru a condus la proliferarea unui număr mult mai mare de agenţi producători decât ar avea nevoie România. Deci avem capacităţi de producţie instalate peste tot în ţară care depăşesc de peste 15 ori necesarul de consum, o dezvoltare fără cap, fără coadă, pe fondul unei mentalităţi care încet, încet a fosta dusă să se uite numai la preţ.”
Consumator este cel care poate refuza să achiziţioneze produse de proastă calitate, dar acesta trebuie să fie educat, mai spune Viorel Marin:
Fenomenul natural şi fenomenul legal sunt asociate strict de sănătatea consumatorului nu şi de calitatea care este promovată pe piaţă. Atât timp cât nu este dovedit ştiinţific, nu se află pe lista de interdicţii şi aşa mai departe produsul este liber a circula, singurul arbitru este consumatorul. Ori, dacă consumatorul este îndopat de sărăcie, că ţara e săracă, inclusiv politicul care are senzaţia exact ca retailerii, eu o să am mai multe voturi dacă declar peste tot că mâncarea trebuie să fie ieftină. Acest lucru a creat acest fenomen, masa de oameni este influenţată destul de uşor de aceşti formatori de opinie, ori tocmai aceşti formatori de opinie au promovat non-calitatea asociată cu un preţ de nimic.”
La Tg.Mureș, circa 130 de furnizori de talie mondială din 25 de ţări expun pe o suprafaţă de 7.000 de mp cele mai eficiente soluţii, echipamente, materii prime şi tehnologii pentru afacerile din industria de panificaţie, cofetărie, gelaterie, ciocolaterie, cafea şi alimentaţie publică.
Evenimentul poate fi vizitat până azi la ora 18, la Centrul Expo President din Tîrgu-Mureș.
Radio Tg.-Mureş este partener media al evenimentului.
Sanda Viţelar
Foto: Sanda Viţelar