România portretizată în filmul documentar, la Astra Film Sibiu 2016
Publicat de radiomures, 20 septembrie 2016, 09:56
Astra Film Festival, care în 2016 se desfășoară între 17 și 23 octombrie, este principala platformă de expunere și un catalizator al celor mai recente producții de film documentar din România.
Programul DocumentaryTank@AFF (20 – 22 octombrie), platformă dedicată membrilor industriei cinematografice, va aduce împreună la Sibiu cineaști autohtoni și europeni pentru 3 zile de networking, sesiuni de masterclass și prezentări despre noile tendințe în producția și distribuția de film documentar. Din cadrul acestui program face parte și Romanian Docs in Progress (22 octombrie), un concurs de prezentări care va aduce laolaltă 6 regizori români pentru a-și prezenta proiectele de film documentar aflate în faza de dezvoltare în fața juriului și a unei audiențe locale și internaționale de profesioniști. Echipele câștigătoare vor primi premii de post-producție și alte forme de sprijin pentru finalizarea documentarelor lor.
Selecția de documentare românești din programul AFF 2016 pune România sub lupă, chestionează trecutul ei și oamenii care o populează cu poveștile lor incredibile.
În premieră națională, The New Gypsy Kings, un documentar inedit produs de Liviu Tipuriță pentru BBC, vorbește despre fenomenul complex care s-a creat în jurul interpreților de manele din România. Filmul surprinde drumul către celebritate al celor mai cunoscuți soliști, fiecare parcurgând un traseu spectaculos ”de la căruțe la Ferrari și de la corturi la palate”, iar spectatorii au ocazia să înțeleagă aspecte din industria prosperă a manelelor, care produce venituri cu șase zerouri, adună milioane de vizualizări în online și glorifică numele regilor manelelor.
Personal / familial / social
Cum a afectat închiderea fabricilor comuniste din Copșa Mică, cel mai poluat oraș al Europei până în 2009, viața unei familii ultra-religioase? Soții Sicrea se tem mai tare de plata facturilor și ratelor la bancă decât de poluarea agresivă care ar putea fi cauza îmbolnăvirii fetiței lor. Doar o răsuflare (regia Monica Lăzurean-Gorgan) a fost premiat recent la Sarajevo Film Festival. La pol opus, Chat with Alice (regia Sandra Isabela Țenț) pătrunde în intimitatea unei familii atipice de artiști: 35 de ani diferență între el, ajuns la a 5-a căsnicie și cu stagiu la spitalul de nebuni și ea, absolventă de liceu, mamă, întreținând întreaga familie din videochat.
În Transilvania rurală, povestea unei adolescente de etnie romă, Angela (regia Botond Püsök), scoate la suprafață dificultățile cu care se confruntă tinerele din comunitate: lipsa educației și un viitor incert, inegalitatea dintre sexe și persistența unor obiceiuri controversate, cum ar fi răpirea fetelor pentru căsătorie. Cum depind soarta femeilor însărcinate și a viitorilor copii de sistemul medical românesc corupt, deficitar și insalubru? Sunt însărcinată în România (regia Jesús del Cerro) oferă o viziune de ansamblu printr-o serie de interviuri cu (viitoare) mame din toate mediile sociale.
Trecut recondiționat
Cum devin funcționale vestigii ale epocii de aur prin efortul unor întreprinzători care vor cu tot dinadinsul să le upgradeze? Cinema, Mon Amour (regia Alexandru Belc) descoase din interior motivele care au dus la transformarea sălilor de cinema în ruine sau afaceri private prin expunerea situației actuale a Cinematografului Dacia, unul dintre puținele rămase funcționale și ridică un dramatic semn de întrebare: Ce s-a întâmplat cu cele peste 400 de cinematografe de stat care au dispărut fulgerător după căderea comunismului? Filmul Blocul (regia Maria Șalaru) jonglează între trecutul comunist al unui cartier de blocuri și realitatea de zi cu zi a locatarilor sub coordonarea riguroasă a unui administrator implicat trup și suflet pentru bunul mers al colectivului.
Destine în comunism
Istoria regimului comunist în România, încă obscură și distorsionată, este explorată de documentariști în încercarea de a trasa o istorie bazată pe adevăr demonstrabil. Împărăteasa roșie – Viața și aventurile Anei Pauker (regia Radu Gabrea) o portretizează pe ”cea mai puternică femeie în viață” așa cum o numea revista TIME în 1948, demitizând reputația extrem de negativă a Anei Pauker datorată propagandei mincinoase a regimului comunist după epurarea ei din partid. Ține, Doamne, partizanii, până vin americanii (regia Dragoș Zămosteanu) scanează fenomenul partizanilor fugari din anii ’40-’50, principalul grup de rezistență împotriva ororilor regimului comunist care contau pe o intervenție salvatoare a americanilor.
Aromâni
Prin abordări diferite, filmele Armânii, de la faimoșii Manakia la Nu sunt faimos… (regia Toma Enache), Frații Manakia. Jurnalul unei lungi priviri înapoi (regia Eliza Zdru) și Torna, torna, fratre! (regia Marian Voicu) contribuie la cunoașterea fabuloasei comunități de armâni din Balcani.
”Un aspect unic al festivalului este că încă de la începuturile sale a oferit o deschidere internațională pentru documentarele românești, fiind vizionate și dezbătute de public și profesioniști din domeniu, români și străini laolaltă. În anii ’90 acest lucru era o premieră, acum ne bucurăm că oamenii și-au format un obicei din a veni la Sibiu pentru a lua pulsul celor mai recente producții românești. Nu cred că exagerez dacă spun că de 23 de ani Astra Film Festival inspiră și stimulează cineaștii români și a devenit o platformă de lansare și un catalizator al noilor producții de documentare românești”, a declarat Dumitru Budrala, director fondator Astra Film Sibiu.
Diana Gherendi