România, pe primul loc în clasamentul european al scumpirilor

Publicat de Corina Muntean, 18 decembrie 2024, 11:05 / actualizat: 18 decembrie 2024, 21:42
Potrivit datelor preliminare din piață, Crăciunul anului 2024 va fi mai auster ca niciodată. Este un semn al puterii de cumpărare tot mai reduse din România, menționează o analiză de profil.
Sfârşitul anului 2024 găseşte România pe primul loc în clasamentul european al scumpirilor, iar pe fondul scăderii puternice a puterii de cumpărare a românilor producătorii şi comercianţii se întrec în oferte la suta de grame, o strategie de marketing ce are drept focus principal fidelizarea clienţilor secătuiţi de efectele inflaţiei record, arată o analiză realizată de firma de consultanţă Frames, dată luni publicităţii.
„Apropierea sărbătorilor de Crăciun şi Anul Nou a declanşat un război fără precedent al ofertelor între marile magazine din România. Pe fondul scăderii puternice a puterii de cumpărare a românilor, producătorii şi comercianţii se întrec în oferte la suta de grame, o strategie de marketing inedită ce are drept focus principal fidelizarea clienţilor secătuiţi de efectele inflaţiei record din România”, arată o analiză realizată de firma de consultanţă Frames.
„Sfârşitul anului 2024 găseşte România pe primul loc în clasamentul european al scumpirilor. De 10 luni încoace, ţara noastră ale cele mai ample scumpiri la alimente, îmbrăcăminte, încălţăminte, electronice, electrocasnice şi mai ales servicii dintre toate ţările UE”, relevă analiza.
Potrivit celor mai noi date de la INS, rata anuală a inflaţiei a urcat, în luna noiembrie 2024, la 5,11%, de la 4,67% cât a fost în octombrie. Alimentele s-au scumpit cu 5,11% faţă de noiembrie 2023, produsele nealimentare cu 5,15%, iar serviciile cu 7,56%.
După un Black Friday mai anemic ca oricând în materie de număr de produse vândute, sezonul de shopping de Crăciun se anunţă a fi cel puţin la fel de provocator pentru retaileri, dar mai ales pentru clienţi, consideră analiştii Frames.
În condiţiile în care o masă decentă de Crăciun, pentru patru persoane, cu sarmale, friptură, cozonac, băuturi şi alte bunătăţi de sezon, trece de 1000 de lei, pentru mulţi dintre români va fi o adevărată provocare să reuşească să îşi petreacă sărbătorile ca în vremurile bune.
Deşi salariile au crescut comparativ cu anii trecuţi, românii rămân europenii care cheltuiesc cel mai mult pe alimente. Potrivit Eurostat, peste 25% din veniturile lunare sunt alocate mâncării, un procent mult peste media europeană. Producătorii şi retailerii din sectorul alimentar par să fi înţeles această provocare, dovadă că au lansat, în ultimele zile, o serie de campanii promoţionale adaptate puterii de cumpărare tot mai reduse a populaţiei – vedem tot mai multe promoţii nu la kilogram sau la bucată, ca în trecut, ci la suta de grame.
Scăderea vânzărilor în retailul românesc a început încă de acum doi ani, însă în 2024 s-a accentuat semnificativ, multe dintre magazine, mai ales cele mici, reuşind cu greu să mai facă faţă provocărilor generate de vânzările în volume sub nivelul aşteptărilor.
Autor: Virgil Natea
Editor: Corina Muntean
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg. Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.