Record istoric de producție la fabricile de autovehicule din România!
Publicat de Corina Muntean, 24 ianuarie 2024, 11:35 / actualizat: 24 ianuarie 2024, 14:49
Cele două fabrici de mașini de la Mioveni și Craiova au reușit să depășească volumul produs în 2022. Modelele de Dacia se află, de altfel, în topul celor mai înmatriculate mărci pe piața autohtonă, în 2023.
Producția de autovehicule la fabricile Dacia și Ford din România continuă să fie mai mare decât nivelul record din 2019, înainte de criza pandemică și de cea de semiconductori. Dacia și Ford au traversat pe parcursul anului 2023 mai multe perioade de creștere și descreșterea producției, sub influența crizei de aprovizionare, a scăderii cererii și a intrării și ieșirii din producție, după caz, a unor modele noi, conform publicației Profit.ro.
Deși în decembrie 2023 ambele uzine au produs mai puține mașini decât în decembrie 2022, rezultatul a fost suficient pentru ca industria auto românească să raporteze un nivel al producției mai mare cu aproximativ 4000 de vehicule decât cel din 2022. În total, cele două uzine au asamblat un pic mai mult de 513.000 vehicule, cu 0,7% peste rezultatul din 2022. Această producție vine pe un fond de creștere a cererii de autovehicule reflectat de numărul ridicat de înmatriculări de autoturisme noi, în România.
Înmatriculările au crescut în medie cu 11,6% în 2023 faţă de 2022, marjă în care autoturismele ‘electrificate’ au înregistrat un salt de 25,9%, până la o cotă de piaţă de 24,4% din total, arată datele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
Potrivit statisticii, pe piaţa naţională, în topul primelor zece mărci de autoturisme şi autovehicule comerciale, în 2023, pe primul loc se află Dacia (46.125 de unităţi), urmată de Renault (15.173), Toyota (11.577), Volkswagen (11.050), Skoda (10.557), Ford (9.988), Mercedes Benz (9.045), Hyundai (8.978), Suzuki (4.721) şi BMW (4.689).
În ceea ce priveşte tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, motorizările pe benzină înregistrează o scădere de 1,9% faţă de cota deţinută în perioada similară din 2022, până la o pondere de 62,6% din piață. De asemenea, autoturismele echipate cu motoare diesel înregistrează o scădere de 0,9%, de la an la an, şi deţin acum o cotă de 12,9% din total.
Pe de altă parte, autoturismele ‘electrificate’, respectiv cele electrice (100% şi hibride plug-in), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), au ajuns să deţină o cotă de piaţă de 24,4%, anul trecut, cu 11,5% peste cota deţinută de motoarele diesel.
În 2023, în clasamentul primelor cinci cele mai vândute autoturisme 100% electrice s-au plasat în ordine: Dacia Spring – cu 6.875 de unităţi şi o creştere de 0,7% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, Tesla Model Y (2.079 de unităţi, +696,6%), Tesla Model 3 (1.022 de unităţi, +34,7%), Renault Megane (818 unităţi, +431,2%) şi Volkswagen e-UP! (488 de unităţi, -5,1%).
Autor: Virgil Natea
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg. Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.