Reciclarea hârtiei ar putea fi un business din ce în ce mai profitabil
Publicat de Corina Muntean, 22 martie 2022, 12:39
Reciclarea hârtiei ar putea fi un business din ce în ce mai profitabil, pe măsură ce accesul la materia primă nouă devine tot mai dificil. În ultimele săptămâni, preţul hârtiei pe piaţa europeană a explodat pe fondul blocării accesului la materia primă rusească. E o idee care poate fi exploatată în profit de companiile ce se orientează spre reciclare.
Majoritatea producătorilor de hârtie kraft au anunţat un val de scumpiri fără precedent, cu ponderi ce variază între 30 – 40%, care intră în vigoare de îndată. Este un motiv de îngrijorare în rândul industriei tipografice autohtone şi aşa destul de afectată de recesiune, atrage atenţia Tiberiu Stoian, director general la Fabrica de Ambalaje Exonia. Măsura se suprapune cu informaţia neoficială conform căreia Guvernul Ucrainei a decis confiscarea tuturor mărfurilor aflate în tranzit dinspre Rusia, situaţie în care se află şi o cantitate mare, de peste 250 tone hârtie, destinată fabricii de ambalaje Exonia. De asemenea, producătorul german Lenzing a notificat majorarea preţului la 400 €/tona la hârtia kraft, care alături de majorarea costurilor transportului, duce inevitabil la un impact major în preţurile tuturor ambalajelor fabricate din hârtie, arată producătorul român. Conform acestuia , majorarea preţului hârtiei este în primul rând consecinţa creşterii costurilor materiilor prime implicate în procesele de producţie. Un alt tip de materie primă ce intră în compoziţia hârtiei este dioxidul de titan (denumit şi alb de titan), ce se adaugă în compoziţia hârtiei pentru a-i conferi acestia opacitate şi un grad mai mare de alb. Și această substnță înregistrează scumpiri istorice la toate capacităţile de producţie din Europa, a anunțat DuPont Titanium Technologies. Pe termen lung, continuarea tendinţei de creştere a consumurilor şi de scumpire a hârtiei, ar putea duce la colaps industria procesatoare de celuloză şi hârtie, cu consecinţe catastrofale pentru multe industrii aflate în aval’, susţine directorul Exonia,Tiberiu Stoian. Din acest considerent, el lansează un apel la toţi marii consumatori de ambalaje în general, să iniţieze cât mai urgent posibil programe de stimulare a consumului responsabil din partea utilizatorilor finali, de reutilizare a produselor, prin care să contribuie la reducerea cantităţilor de materii prime necesare fabricării lor, care sunt accesibile greu în această perioadă şi cu costuri din ce în ce mai mari. ”Nu credeam să vină vreodată ziua în care să cerem imperativ clienţilor să îşi reducă consumul, să raţionalizeze utilizarea produselor noastre şi în consecinţă să ne transmită comenzi cât mai rar şi cu tiraje cât mai reduse. Ne adaptăm la situaţie şi sperăm să depăşim această perioadă nefastă pentru industria românească’, a adăugat Stoian.
Să sperăm că n-o să ajungem până într-acolo încât să fim nevoiți să scriem doar pe computer sau smartphone, din cauză că o să ne lipsească hârtia.
Autor: Virgil Natea
Editor: Corina Muntean
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Târgu Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.