Proiectul online El şi Ea- o singură persoanã, tot mai multe like-uri
Publicat de MIRELA ROTAR, 18 mai 2020, 22:06 / actualizat: 7 iunie 2020, 20:44
În această perioadă în care #stămîncasă, pictorul Gabriel Stan ne propune un proiect inedit, în care publicul va descoperi, secvență cu secvență, timp de 10 săptămâni, sau poate chiar într-un timp mai scurt, un tablou de dimensiuni foarte mari, intitulat El și Ea – o singură persoană.
„Am spus-o de multe ori <Şi Leonardo, şi Boticelli, şi Rembrandt, toți marii maeştri, ar fi fost fericiți să trăiască perioada noastră tehnică>”, afirmă protagonistul proiectului, pictorul Gabriel Stan.
În parteneriat cu Radio Tg Mureş şi TAM TAM Festival, artistul braşovean iese din izolare în media cu două secvențe noi. Se bucură de ele şi le pune „pe simeze”, alături de autor, într-un vernisaj imaginar, Margareta Puşcaş:
R: Două secvențe, sute de like-uri. Sunteți un pictor de succes, domnule Gabriel Stan! Bine v-am regăsit!
După „Ascendenții masculini” și „Ascendentele feminine” avem și puzzle-urile 3 și 4: „Matricea atemporală” și „Energia adamică”. Ce ați spune despre ele la un vernisaj?
Pictorul Gabriel Stan: Eu nu cred că aș vorbi la vernisaj despre lucrările mele! Nu am făcut-o niciodată. Acuma este o situație specială și, din cauza asta, cred că am și făcut o serie întreagă de mărturisiri. Aceste secvențe sunt de fapt chintesența, aici este secretul întregii compoziții. Pentru că dacă e să îl ascultăm pe Dante, care spunea că Biblia trebuie citită în patru niveluri, și a mai fost un poet, Goethe, care a venit și a mai adăugat trei, deci în total șapte niveluri, și ne ducem la textul biblic în care Dumnezeu l-a făcut pe Adam și l-a adormit şi l-a făcut după chipul și asemănarea sa. Chipul și asemănarea le interpretez eu conform acestor 9 niveluri; chipul este legat de partea semiotică, simbolică iar asemănarea este din punct de vedere matematic, aș spune. Ei bine, l-a adormit pe Adam, i-a luat o coastă (și aici trebuie să ne gândim puțin la geometria genetică) și a făcut-o pe Eva; în Biblie se spune foarte clar că „bărbatul își va căuta perechea și vor fi un singur trup”. Acesta este de fapt proiectul lui Dumnezeu în ceea ce privește Bărbatul și Femeia. Aici cred eu că este energia aceea adamică pe care am încercat să o reprezint iar matricea face referire la un moment în care Dumnezeu i-a iertat pe Adam și Eva, i-a iertat pe oameni de blestem; este momentul miraculos care este pomenit în Buna Vestire, când femeia devine de fapt Născătoare de Dumnezeu,cum spunem noi in Crez:” Iisus a fost născut iar nu făcut”.
Cred că foarte important va fi în final, și sper să ating și zona de identitate imaginară, cred că asta urmează acum …
R: Tocmai vroiam să vă întreb care va fi tema viitoarei lucrări.
G:S: Va fi o formulă de „oglindire”; și aicea se confirmă cumva teoria fizicii cuantice pe care a explicat-o foarte bine Ștefan Lupașcu, filosoful nostru care a murit la Paris. Este vorba de oglindire cuantică, în sensul în care un lucru este „și aici și în spatele zidului”. Deci o privire, dacă vreți, anagogică, o privire de sus, iar oglindirea la care lucrez acuma va fi identitatea imaginară masculină și identitatea imaginară feminininã. Astea vor fi chiar spre centrul compoziției, ca o oglindă.
R: Și se nasc așa iarăși două lucrări?
G:S: Da, vor fi două secvențe care se leagă între ele și se pare că ce pornește într-o parte se deplasează și se duce automat spre partea cealaltă.
R: Opera finală, opera monumentală o aveați în gând, dar până la urmă și pe dumneavoastră vă ia prin surprindere creația, mersul creației, procesul creației.
G:S: Sunt lucruri pe care le descoperi pe parcurs, adică intri într-un joc de fapt; nu controlezi totul de la început și sunt lucruri care apar ele, vor ele să existe. Ideea de fapt pe care merg eu este legată de ceea ce se spune că „la început a fost cuvântul și cuvântul era Dumnezeu.” Ori eu cuvântul îl înțeleg ca formă de energie. Este vorba de cuvântul semantic, literar, este cuvântul ca simbol, semiotic şi este cuvântul ca sonoritate, ca muzică, ca poesis. Aduceți-vă aminte că preoții pe vremuri, cântau, interpretau Biblia. Textul e o formă de rugăciune, Muzica e o formă în care Duhul Sfânt coboară. Aici e forța fantastică a cuvântului, în aceste trei forme de existență.
R: Și, grație mijloacelor tehnice pe care le avem astăzi, Cuvântul, sonorul, Vocea, respectiv tot ce ține de Vizual, de imagine se împletesc. Multimedia e aici cu noi, în viața noastră.
G:S: Eu am spus de multe ori că şi Leonardo, şi Boticelli, şi Rembrandt, toți marii maeștri, ar fi fost fericiți să trăiască perioada noastră tehnică.
R: Este minunat acest gând cu care ne luăm rămas bun până la Proxima ediție.
Vă mulțumesc mult.
Margareta Puşcaş
Transcriere audio: Corina Muntean