Profilul antreprenorului român în anul Centenar

Publicat de Corina Muntean, 17 decembrie 2018, 11:00
La 100 de ani de la făurirea României Mari, spiritul antreprenorial prinde aripi. Sunt mai mulți întreprinzători-acționari decât bugetari și asta este bine, pentru că ei generează plus-valoare, adică banii necesari pentru a susține domeniile vitale ale statului: sănătate, educație, cultură.
Peste 1,3 milioane de oameni activează, în prezent, în economia românească, în calitate de acționari la una din cele 914.400 de firme înregistrate la Oficiul Național al Registrului Comerțului. Sunt cu aproape 50.000 mai mulți față de aceeași perioadă a anului trecut, arată un studiu realizat în comun de Frames și TrainYourBrain. Profilul omului de afaceri este reprezentat, în principal, de un bărbat cu vârsta între 40-49 de ani, cu studii superioare, care activează în construcții, transport, producție sau comerț. Asta nu înseamnă că femeile nu fac afaceri în România. Dimpotrivă, numărul lor este în creștere față de 2013, ajungând în prezent la peste 400.000, ceea ce reprezintă aproape 38% din total. Analiza arată totodată că, față de 2013, numărul acționarilor a crescut cu mai mult de 216.000, ceea ce este un semn că tot mai mulți români au decis să se implice în afaceri în acești ani. În schimb, tinerii nu mai au aceeași chemare față de afaceri, speriați de birocrație și taxe.
Datele statistice arată că, față de anul trecut, a crescut numărul celor de peste 40 de ani implicați în business și s-a redus numărul tinerilor acționari la firme, cu aproape 2000. Astfel, numărul tinerilor de până în 29 de ani care fac afaceri a scăzut cu 3 procente față de nivelul din 2013. Cei mai mulți acționari se găsesc în centre mari de afaceri și comerț: București, Cluj, Timiș, Ilfov, Constanța, Bihor și Brașov.La polul opus se află județele mici sau izolate, precum Mehedinți, Covasna, Ialomița, Tulcea și Călărași.
La nivelul domeniilor de activitate, statistica arată că bărbații sunt implicați, în principal, în firmele de construcţii (73%), transport (72,1%) , producţie (66%) şi comerţ (57,7%), în timp ce femeile sunt cel mai adesea prezente în domenii precum sănătatea şi asistenţa socială (57,3%), serviciile (52,9%), activităţile administrative (44,7%) şi cele cultural-educative (42,9%). Judecând însă după numărul de societăți nou înființate în primele 10 luni din 2018, cele mai atractive domenii de investiții sunt, în continuare comerțul și service-urile auto (22.190 firme), agricultura, silvicultura și pescuitul (16.137 firme), sectorul de prelucrare (12.063) și construcțiile (10227).
Dincolo de aceste sectoare, un potențial semnificativ îl înregistrează afacerile din IT&C, unde sunt peste 17.000 de firme de software, cu aproape 3.000 mai multe decât în anul de referință 2012, a căror cifră de afaceri va depăși anul acesta nivelul de 5,4 miliarde de euro. Se pare că acesta va fi și viitorul spre care se îndreaptă afacerile în România, având în vedere calitatea resursei umane și raportul preț-calitate din IT&C.
Autor: Virgil Natea
Editor: Corina Muntean
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg.Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.
Sursa: www.startupcafe.ro