Primele cursuri pentru dispeceri 112, în sistem integrat de urgență, au debutat la Tg. Mureș
Publicat de MIRELA ROTAR, 7 octombrie 2019, 12:19 / actualizat: 7 octombrie 2019, 14:57
Acestea se desfășoară de circa o săptămână la sediul Dispeceratului Integrat 112 din Târgu-Mureș dar și la sediul ISU, unde există un simulator în acest sens.
Programul intensiv de pregătire se desfășoară la Târgu-Mureș pentru 11 dispeceri din județe din Ardeal și la București pentru 8 dispeceri din județe din sudul țării.
Este vorba de prima etapă în formare, astfel încât până la finele anului sistemul integrat de urgență să poată fi extins la nivelul a 14 județe.
Formatori sunt specialiști mureșeni, iar modelul e finlandez, a precizat pentru Radio Târgu-Mureș inspectorul șef al ISU ”Horea” Mureș, col. Călin Handrea:
Acești dispeceri se pregătesc pe un soft finlandez, pe un model de pregătire care deja e implementat în Finlanda. Noi avem niște formatori care au fost la rândul lor pregătiți (în Finlanda) iar durata cursului este de 6 săptămâni, într-o primă fază, plus încă 3 săptămâni în sistem e-learning. Asta se dorește. La nivel național sunt 14 dispecerate care vor fi puse în funcțiune în perioada imediat următoare. Aceste dispecerate vor fi pe modelul Târgu-Mureșului, adică dispecerate integrate unde vor regăsi jandarm, polițist, polițist local, Ambulanță, SMURD. Avem cursanți din județe precum Cluj, Alba, Arad, Bihor…
Primul Dispecerat Integrat de Urgență 112 din țară a fost implementat la Târgu-Mureș în anul 2001, motiv pentru care primii specialiști au fost formați aici.
Doar în București, Prahova și Hunedoara mai funcționează acest sistem integrat, însă în cel mai scurt timp el trebuie extins la nivel național.
300 de dispeceri trebuie formați în acest sens, spune col. Călin Handrea:
Noi, cam întotdeauna am fost vârf de lance și am fost pilot în domeniul situațiilor de urgență și asta pentru că am fost primul dispecerat integrat din țară, în 2001, și de atunci noi lucrăm în sistem integrat. Categoric se dorește continuare acestui proiect după cele 14 inspectorate și am înțeles că nevoie ar fi de 300 de oameni ca să fie pregătiți. Probabil că unii dintre cei care vor fi acum pregătiți vor deveni la rândul lor formatori dar, deocamdată, cele două centre sunt Târgu-Mureșul și Bucureștiul.
Aproape 2 milioane de lei au fost alocate într-o primă etapă din bugetul Ministerului de Interne celor 14 inspectorate județene pentru situații de urgență unde vor funcționa dispeceratele integrate.
STS a stabilit necesarul de tehnică, rețele și echipamente de telecomunicații suplimentare, suma estimată în acest sens fiind de 7 milioane de lei.
Cristina Bulbescu