Premieră, în seria Biografii, memorii – Marietta Sadova
Publicat de radiomures, 16 iunie 2017, 11:43 / actualizat: 16 iunie 2017, 17:08
Teatrul Naţional Radiofonic prezintă în premieră, în seria Biografii, memorii, Marietta Sadova – Arta de a trăi prin teatru şi Marietta Sadova – De la libertatea de creaţie, la creaţia impusă, două spectacole-document dedicate Mariettei Sadova, personalitate a teatrului românesc, care a lăsat puternice amprente asupra artei interpretării dramatice, regiei de teatru şi pedagogiei teatrale. Premiera este programată marţi, 20 iunie, începând cu ora 19:00, la Radio România Cultural.
Scenariul radiofonic este semnat de Vera Molea şi Magda Duţu şi este realizat pe baza unui amplu material documentar. Portretul Mariettei Sadova este reconstituit din mărturiile cuprinse în cărţile de memorii ale celor care au cunoscut-o, din interviurile apărute în presa vremii, din cronicile teatrale ale spectacolelor în care a jucat sau pe care le-a regizat, din documentele adăpostite de Arhivele Naţionale ale României, Consiliul Naţional al Studierii Arhivelor Securităţii, Muzeul Naţional al Literaturii Române, Biblioteca Academiei Române, Biblioteca Metropolitană Bucureşti şi nu în ultimul rând, din înregistrări păstrate în Fonoteca de aur a Teatrului Naţional Radiofonic (interviuri, roluri, fragmente din spectacolele radiofonice pe care le-a regizat). Regia artistică: Petru Hadârcă. În rolul titular: Ilinca Tomoroveanu. În alte roluri: Adrian Păduraru, Mihai Bica, Mircea Constantinescu, Liliana Pană, Annemary Ziegler, Marcelo Cobzariu, Petru Hadârcă, Patricia Prundea. Regia de montaj: Dana Lupu şi Robert Vasiliţă. Regia de studio: Milica Creiniceanu. Regia muzicală: Patricia Prundea. Regia tehnică: ing. Mirela Georgescu. Redactor: Costin Manoliu. Coordonator de proiect: Magda Duţu.
„Marietta Sadova şi-a început activitatea teatrală sub influenţa „unor supraoameni”, după cum ea însăşi îi numea pe actorii Constantin Nottara, Aristide Demetriade, Maria Ciucurescu, Ion Petrescu, Ion Brezeanu şi mulţi alţii. În formarea ei ca om de cultură a avut norocul să se mişte în mediul unor spirite alese, aşa cum au fost Nicolae Iorga, Vasile Pârvan, Ion Marin Sadoveanu, Nae Ionescu, Tudor Vianu, Mircea Vulcănescu, Mircea Eliade, Mihai Polihroniade, Emil Cioran, Mihail Sebastian. S-a dovedit a fi o femeie plină de forţă atunci când a condus colectivele artistice ale Teatrului Odeon şi Studioului actorului de film C.I. Nottara.
Incandescentă actriţă a scenei româneşti, slujitoare a teatrului de factură clasică, Marietta Sadova a fost frământată mereu de problemele acestei arte. Ca actriţă a strălucit în diferite roluri; ca regizoare s-a remarcat prin forţa şi inteligenţa ei de a găsi şi a da noi sensuri unor lucrări dramatice, recunoscându-i-se semnătura pe pânza spectacolelor sale pentru că ele conţineau inefabilul poeziei teatrale; ca profesor a sădit în rândul studenţilor săi o dragoste imensă pentru arta teatrală, educându-i în spiritul respectului de sine şi al respectului faţă de public”, apreciază Vera Molea.
Marietta Sadova a străbătut două războaie mondiale şi patru dictaturi, timp în care a întâlnit floarea intelectualităţii româneşti, lumea culturală interbelică şi postbelică cu preocupările, durerile şi bucuriile ei. Pentru cultura noastră, a rămas un personaj controversat, nu pentru arta pe care a slujit-o cu pasiune, ci pentru convingerile sale politice. A fost o fiinţă scindată între arta teatrală şi convingerile politice pe care le-a avut la un moment dat; victorioasă în prima, învinsă în a doua. Participarea ei în cadrul grupărilor avangardiste din anii ’20 – Poesis, Insula, Atelier, apoi în anii ’30, la gruparea Criterion, precum şi în cadrul unor seri dedicate rostirii versurilor unor mari poeţi, o făceau să depăşească lumea strictă a teatrului. Speriată permanent de o posibilă arestare s-a conformat, aparent, ideilor noului regim. Nu i-a reuşit multă vreme şi în octombrie 1959 este implicată în cel mai odios proces fabricat vârfurilor intelectualităţii româneşti, procesul Noica-Pillat. Ispăşind trei ani de detenţie, din cei opt, şi-a reluat activitatea de regizoare montând spectacole prin toată ţara. Acolo, în teatrele de provincie, le-a fost actorilor nu doar regizoare, ci adevărată profesoară de arta actorului, după cum au lăsat mărturii mulţi dintre ei. A avut o putere de muncă ieşită din comun, dovadă numeroasele spectacole montate după 1963, anul eliberării sale din închisoare. Adulată de unii, detestată de alţii, Marietta Sadova rămâne una dintre figurile remarcabile ale teatrului românesc.
Luni, 19 iunie, de la ora 9:30, la clubul de la hotelul Ramada Majestic, de pe Calea Victoriei din Bucureşti, în prezenţa actorilor şi a realizatorilor, va avea loc audiţia cu public, în avanpremieră, a acestui spectacol-document, dedicat Mariettei Sadova.