Premieră absolută la Teatrul Naţional Radiofonic I Dialogurile lui Platon. Criton
Publicat de radiomures, 22 iulie 2017, 09:10
Teatrul Naţional Radiofonic inaugurează seria Dialogurilor lui Platon, cu spectacolul Criton. Traducerea: Marta Guţu. Regia artistică: Attila Vizauer. Interpretează: Dan Condurache şi Doru Ana. Redactor: Domnica Ţundrea. Regia de montaj: Monica Wilhelm. Regia de studio: Milica Creiniceanu. Regia muzicală: Mădălin Cristescu. Regia tehnică: Mihnea Chelaru.
Premiera absolută Dialogurile lui Platon. Criton se va difuza miercuri, 26 iulie, de la ora 14:00, la Radio România Cultural.
De asemenea, miercuri, 26 iulie, de la ora 18:00, la Muzeul Naţional al Literaturii Române, de pe strada Nicolae Creţulescu nr. 8 din Bucureşti, va avea loc audiţia cu public a spectacolului Criton, prilej cu care Teatrul Naţional Radiofonic îl va sărbători pe actorul Dan Condurache, la împlinirea vârstei de 65 de ani.
Pentru Teatrul Naţional Radiofonic a transpune în imagini sonore Dialogurile lui Platon reprezintă un demers de importanţă culturală certă, un act de profundă spiritualitate, de întoarcere la valoarea cuvântului rostit. Lectura contemporană a dialogului platonician Criton, reprodus integral, presupune o abordare echilibrată, lucidă, o privire dintr-un unghi inedit, o sensibilă explorare a lumii ideilor, un act cognitiv prin excelenţă.
Dialogul dintre Socrate şi bunul său prieten, Criton, capătă valenţe revelatorii şi adună idei fundamentale despre prietenie, valori morale, justiţie, legi şi, nu în ultimul rând, despre moarte, privite din perspectivă filosofică.
Tensiunea ideatică, sâmburele de dramatism cuprins într-un asemenea tip de dialog, dinamica la nivelul ideilor, a trăirilor, capătă valoare radiofonică prin concepţia asupra spaţiului auditiv, prin jocul profund, nuanţat al actorilor, prin susţinerea sonoră permanentă, ce însoţeşte discuţia celor doi. Aşteptarea, claustrarea în închisoare sunt accentuate sonor şi muzical, printr-un acompaniament discret în aparenţă, dar care are rolul de a tensiona şi de a intensifica atmosfera dramatică.
Momentul când lui Socrate îi este anunţat faptul că viaţa lui trebuie să se sfârşească declanşează conflictul ideatic şi, în acelaşi timp, trezeşte în ascultători interesul de a afla concluzia acestui dialog, anume dacă va reuşi Criton să-l convingă pe Socrate să eludeze pedeapsa cu moartea, să evadeze din închisoarea în care legile cetăţii l-au aruncat.
Nu se putea găsi un rol mai potrivit, pentru a marca aniversarea actorului Dan Condurache, la Teatrul Naţional Radiofonic, decât acela al lui Socrate. După zeci de personaje de prim-plan, jucate la Radio, Dan Condurache, în spectacolul Criton, dă pe deplin măsura harului său actoricesc, întruchipând un spirit liber, onest, înţelept, neclintit în opţiunile pe care şi le argumentează impecabil, condus de libertatea interioară şi de forţa conştiinţei sale. Socrate îl antrenează pe Criton în strălucitoarea lui demonstraţie, dialogul dintre cei doi actori fiind condus cu mână sigură de către regizor, atent la dozarea relaţiei dintre cei doi prieteni, iar Doru Ana, în rolul lui Criton, joacă profund, interiorizat, izbutind totdeauna să transmită mai mult decât textul o spune, copleşitor prin emoţia reţinută şi prin intensitatea trăirilor.
Forţa logicii, puterea argumentelor, valoarea ideilor, înţelegerea profundă a naturii umane sunt dublate de tonul direct, de caracterul colocvial, extrem de pătrunzător, astfel încât spectacolul Criton, în regia lui Attila Vizauer, vorbeşte sensibilităţii ascultătorului contemporan, incită şi îndeamnă la reflecţie, călăuzind subtil publicul pe teritoriul fascinant al cunoaşterii.