PPI cu Radu Florea-Românul și raftul.De mall
Publicat de RADU FLOREA, 11 iulie 2016, 21:33
Românul și raftul. De mall
O victorie a producătorilor, legea care obligă supermarketurile să pună în vânzare jumătate plus unu, produse românești, zicea ieri inițiatorul legii. Să fie și o victorie a clienților patrioți?
Era și cazul ca după un sfert de secol de vărsat laptele în câmp și de dat cartofii la porci, ca în siajul, probabil, al celui mai recent plan de țară, produsele românești să prindă putere și rafturi mai în față la mall. Supermarketurile, oricum încasează la greu de la români, care aleg să socializeze pe acolo măcar în weekendurile caniculare pentru aerul condiționat, dacă nu pentru coșul plin. Ne place oricum shoppingul compulsiv, după ce am fost hăituiți ca oile –n staul la coadă alți 25 de ani de Ceaușescu și planul lui de alimentație științifică pe modelul dua de acasă al revoluție cultural din China lui Mao. Somnul ghiftuit al rațiunii naște mereu monștri…
Revenind pe raftul contemporaneității coșului zilnic la români, întrebarea mea este cum se pupă legea asta cu principiul concurenței de piață liberă, europeană, deși o știm, am văzut-o cu toții: nu există țară în vest care să nu-și protejeze produsele din grădina proprie, mai cu lege mai pe lângă ea. Părerile celor pe care i-am urmărit ieri pe la diverse posturi de tv și pe siteurile de știri, sunt împărțite. Că va fi o problemă cu normele europene, ba cu plata perisabilelor într-o săptămînă sau cu cea a produselor alimentare care nu se strică cu ziua la raft. Promulgarea nu-i totuna cu punerea în aplicarea nici după trei zile, cam cât ține o minune standard la români. Mai întâi trebuie ca legea să meargă până la Bruxelles la Comisia Europeană și apoi abia după nouă luni să producă efecte… Într-o morală naționalist-sănătoasă vorbind, măcar de le-ar fi mai ușor celor din domeniu, micilor producători, să nu mai sucombe sub presiunea marilor lanțuri de magazine. Europenește luând-o însă, trebuie ca și aceștia să se asocieze poate mai mult decât au făcut-o până acum, să prindă putere de asociere și negociere pentru raftul cel mai bun în fața cartofului polonez sau a roșiei de Spania. Iar clientul român să nu uite în ce țară trăiește chiar și la mall și ce gust au roșiile ca la mama acasă…
Zic si eu, că nu dau cu parul…
comwntariu de Radu Florea