Piaţa românească a fost invadată de produse dezinfectante contrafăcute

Publicat de Corina Muntean, 27 august 2020, 11:03
Cum era de așteptat, într-o perioadă dificilă în care atenția autorităților era îndreptată spre achiziții urgente de materiale sanitare care să umple golurile de pe o piață nepregătită pentru a face față pandemiei, piaţa românească a fost invadată de produse dezinfectante contrafăcute. Acestea, nu doar că pun în pericol sănătatea utilizatorilor dar subminează producătorii și comercianții produselor care se încadrează în normele legale.
Odată cu pandemia de COVID-19, piaţa românească a fost invadată de sute de produse dezinfectante contrafăcute. Acestea reprezintă un pericol real pentru cei care le folosesc. Autorităţile ar trebui să reglementeze mai strict acest sector, pe întregul lanţ comercial, susţin reprezentanții unui producător din acest domeniu. În ultima perioadă au fost descoperite numeroase depozite, produse şi unităţi de producţie ilegale, care arată amploarea fenomenului, unul care aduce atingere sănătăţii publice, arată experţii Grande Gloria Production, o companie care produce o serie de dezinfectanţi agreați pe piață (Hygienium). Potrivit acestora, produsele neconforme sunt realizate în principal din alcool, cu concentraţii mult prea mici pentru a fi eficiente, la care se adaugă tot felul de compuşi chimici, printre care şi metanolul, un compus extrem de toxic, şi emoilenţi. Soluţiile care ies din acest amestec empiric riscă să afecteze sănătatea celor care le folosesc.
Dezinfectanții contrafăcuţi sunt uşor de identificat după câteva elemente simple – produsul este lipicios, lasă dâre pe recipienţii în care este stocat şi se usucă mai greu pe mâini. În plus, poate da iritaţii- afirmă Constantin Danciu, director de dezvoltare al companiei. Experţii dau exemplul unui dezinfectant de mâini, fabricat în Turcia, produs comercializat sub formă de gel pentru mâini, în compoziţia căruia a fost găsită substanţa metanol, în procent de 11,6%. Metanolul este deosebit de toxic pentru sistemul nervos central şi pentru ochi. Produsul respectiv prezintă şi abateri de la normele europene de etichetare a produselor chimice și nu este prevăzut cu un sistem de închidere de siguranţă pentru copii. Potrivit companiei românești, în contextul apariţiei pe piaţă a unor astfel de produse periculoase, este nevoie de un efort conjugat al autorităţilor şi producătorilor avizaţi de Ministerul Sănătăţii pentru a pune capăt acestui fenomen de contrafacere.
În fapt, este greu pentru un producător care respectă toate standardele, are autorizarea Ministerului Sănătăţii, să concureze cu producătorii ilegali, care vând la preţuri mici unor clienţi inconștienți de pericolul utilizării acestor produse, susțin reprezentanții companiei. Fără o reglementare concretă şi o implementare optimă a măsurilor de protecţie, multe companii riscă să se confrunte cu stoparea producţiei şi închiderea activităţii, situaţii care pot duce foarte rapid la insolvenţă şi faliment. Activitatea de contrafacere a produselor este însă atât de larg răspândită, iar implicarea autorităților atât de scăzută, încât fenomenul este ca un cancer generalizat în întreaga economie românească.
Într-o analiză lansată recent de Frames & Hygienium, experţii afirmau că multe dintre firmele din România ignoră sau tratează superficial pericolul generat de coronavirusul COVID – 19. Astfel s-a ajuns ca numărul companiilor cu cazuri de îmbolnăvire se crească semnificativ, iar pericolul, dincolo de cel sanitar, este ca business-urile să intre în blocaj, cu consecinţe majore pe lanţurile economice.
Potrivit experţilor, în multe firme, în special în zona de IMM-uri, respectarea regulilor de protecţie este, din păcate, facultativă. Dincolo de faptul că nu se poartă măşti sanitare decât în situaţii punctuale, în multe companii sunt probleme şi cu asigurarea măsurilor de dezinfecţie şi protecţie a spaţiilor în care se desfăşoară activităţile economice.
Cum peste 80% dintre firmele româneşti sunt slab capitalizate şi nu dispun de fonduri pentru situaţii de criză, pericolul de contagiune economică este major.
sursa: www.agerpres.ro
Autor: Virgil Natea
Editor: Corina Muntean
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Târgu Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, 94,9 FM-Borsec, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.