Piaţa de lux din România
Publicat de Corina Muntean, 26 septembrie 2024, 09:08
Vă vine să credeți sau nu, dar România nu mai este de mult o țară săracă. Sau cel puțin o parte din ea, anume regiunea București-Ilfov, care are un PIB cu mult peste PIB-ul mediu al Uniunii Europene. Și mulți din locuitorii ei au aspirații de lux, care atrag branduri de lux. Asta face ca piaţa de lux din România să fie dominată de magazine multibrand şi francize.
Creşterea veniturilor şi aspiraţiile românilor pentru un standard de viaţă occidental atrag atenţia retailerilor de lux asupra potenţialului local. Calea Victoriei şi Calea Dorobanţilor sunt principalele zone din Bucureşti unde brandurile de lux au ales să se poziţioneze, în special cele care doresc să-şi păstreze individualitatea şi să nu intre într-un centru comercial, arată un raport publicat recent de Colliers – companie de consultanţă imobiliară şi de management al investiţiilor. Majoritatea brandurilor, precum Dior, Armani, Dolce & Gabbana şi Burberry, sunt prezente prin francize sau în magazine multibrand, Louis Vuitton fiind unul dintre puţinele nume mari prezente direct, printr-un magazin monobrand.
Regiunea Europei Centrale şi de Est (ECE), incluzând cele şase economii în continuă creştere ale României, Bulgariei, Cehiei, Ungariei, Poloniei şi Slovaciei, oferă un mediu tot mai promiţător pentru marile branduri internaţionale, inclusiv cele de lux, cu un mare potenţial pentru expansiune şi marje semnificative de profit, arată raportul ‘Luxury Retail Brands in CEE’, dat recent publicităţii de Colliers.
Creşterea veniturilor şi aspiraţiile românilor pentru un stil de viaţă occidental au alimentat apetitul pentru o modă de înaltă calitate şi bunuri de lux, cele mai multe dintre mărcile exclusiviste fiind prezente pe piaţa locală în magazine multibrand sau în magazine monobrand operate în sistem de franciză.
„Bucureştiul, supranumit ‘micul Paris’, este unul dintre oraşele cu cea mai rapidă creştere din Uniunea Europeană în ultimele două decenii. În 2021, PIB-ul pe cap de locuitor ajustat la puterea de cumpărare a depăşit 170% din media UE, fiind al zecelea cel mai ridicat din regiunile metropolitane europene şi cel mai înalt din regiunea ECE. Acest nivel depăşeşte majoritatea capitalelor occidentale, iar faptul că România este una dintre cele mai dinamice economii din lume, conform datelor FMI, evidenţiază şi mai puternic performanţa Bucureştiului”, spun reprezentanţii Colliers.
„Comparativ cu ţările vecine şi cele occidentale, multe branduri lipsesc încă din România, ceea ce face ca piaţa să fie considerată emergentă”, mai consemnează raportul.
Autor: Virgil Natea
Editor: Corina Muntean
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg. Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45