Pentru țara noastră se estimează și cea mai mare creștere a industriei de media şi divertisment din Europa Centrală și de Est
Publicat de Corina Muntean, 10 august 2023, 07:16
Industria de media şi divertisment din România va creşte cu 7% anul acesta, arată un raport PwC şi va atinge 4 miliarde euro. De altfel, pentru țara noastră se estimează și cea mai mare creștere a industriei de media şi divertisment din Europa Centrală și de Est.
Intrată în declin în perioada de început a pandemiei, Industria de media şi divertisment din România și-a revenit pe deplin și ar urma să urce cu 7% în acest an, comparativ cu 2022, până la o valoare de 4 miliarde euro. Conform celei de-a 24-a ediţii a raportului PwC Global Entertainment & Media Outlook, majoritatea segmentelor urmează să înregistreze majorări.
De altfel, în ciuda crizei economice, a inflației și a războiului, previziunile arată menţinerea unei rate de creştere între 6 şi 7% pe an până în 2027. Țara noastră înregistrează și cea mai mare creştere estimată a industriei de media şi divertisment dintre ţările din regiunea Europei Centrale şi de Est incluse în raport. Spre exemplu, în Polonia sectorul este ar urma să urce cu 6% în acest an, în Ungaria cu aproximativ 4,3%, iar în Cehia cu 4,2%.
Estimările arată că, dintre cele 11 segmente analizate în cadrul raportului pentru România, cele mai mari creşteri procentuale vor fi înregistrate de publicitatea outdoor, cu 33,5%, serviciile Over-the-top – OTT (Netflix, HBO Max, Disney etc), cu 32%, şi cinema, cu 24%. La polul opus se situează ziarele şi revistele tipărite, cu un avans estimat la doar 0,36%.
După industria cinematografică, cu un avans de 91%, și piaţa de servicii Over-the-top cu o creștere de 24%, previziunile arată că sectorul de acces la internet din România va avea a treia cea mai rapidă creştere din lume în următorii cinci ani. În 2022, acesta a crescut cu 11%, la 1,27 miliarde euro, comparativ cu anul anterior, iar raportul indică un avans de aproximativ 13% în 2023.
Publicitatea pe internet a urcat cu aproximativ 21%, la 224 de milioane euro, în 2022, dar va crește într-un ritm mult mai lent, de circa 5%, conform estimărilor.
Televiziunea (publicitate plus abonamente TV) a stagnat anul trecut, având venituri de 862 milioane euro, iar pentru anul acesta este estimat un avans de circa 2,7%. Pentru ziarele şi revistele tipărite se prevede mai degrabă o scădere.
În ce privește segmentul de radio, muzică şi podcast, acesta a continuat să crească şi în 2022, având un avans de 12% anul trecut, la 34 milioane euro şi este estimat să urce la 36 milioane euro în 2023.
Sectorul media B2B a depăşit nivelul prepandemic cu un avans de peste 19% anul trecut, ajungând la 153 milioane de euro, estimându-se o creștere de pînă la 8 % anul acesta. Totodată, publicitatea outdoor a continuat să urce şi în 2022, cu circa 7%, iar în 2023 ar urma să avanseze cu 33,5%, de până la 43 de milioane euro, cea mai mare rată dintre toate sectoarele analizate.
În același trend de creștere de 3,3% se va menține și segmentul de jocuri video şi e-sports (sporturi electronice).
Autor: Virgil Natea
Editor: Corina Muntean
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg. Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.