Participare numeroasă la prima ediție a Concursului de Teoria Muzicii „Tudor Ciortea” de la Brașov
Publicat de MIRELA ROTAR, 3 februarie 2019, 10:51 / actualizat: 4 februarie 2019, 10:53
La sfârșitul de săptămână care tocmai s-a încheiat, mai precis în perioada 1 – 2 februarie 2019, a avut loc prima ediție a Concursului de Teoria Muzicii „Tudor Ciortea” organizat de Liceul Vocațional de Muzică „Tudor Ciortea” Brașov, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Brașov, având sprijinul Asociației de Părinți „Pro Musica – Tudor Ciortea”. Competiția s-a adresat elevilor din clasele I – XII, din școlile și liceele de muzică din țară și s-a desfășurat pe trei secțiuni: secțiunea A – clasele I – IV, secțiunea B – clasele V – VIII și secțiunea C – clasele IX – XII.
„Ideea organizării acestui concurs este una benefică, cu profil educativ și care stimulează. S-a urmărit nu neapărat o evaluare dură, ci una artistică. Este foarte dificil să apreciezi un copil la solfegiu, acolo unde sunetul zboară. Colegii mei din juriul concursului, care au har și intuiție pedagogică, au reușit să surprindă acest lucru. Din punct de vedere organizatoric, ceea ce mi-a plăcut este și faptul că acest colectiv profesoral de la Liceul Vocațional de Muzică din Brașov este unul bine sudat, un colectiv destul de tânăr în care se îmbină experiența celor mai în vârstă cu a celorlalți. În juriu au fost invitate persoane care sunt legate sufletește de această instituție de învățământ și, în același timp, au o pregătire profesională de rang universitar. Ceea ce am mai apreciat în organizarea acestui concurs a fost caracterul deschis – receptivitatea a fost foarte largă referitoare atât în modul de concepere a subiectelor, cât și în modul de evaluare, în favoarea elevului. Trebuie să remarc faptul că avem, în permanență, copii talentați. Important este cum reușim să scoatem la suprafață acea sevă de sensibilitate muzicală pe care o au ei și s-o punem în valoare. Premiile de la acest concurs sunt surprinzătoare pentru noi, dascălii, cunoscând elevii, pentru că reacția copiilor este foarte interesantă într-un concurs. Un copil cu o emotivitate crescută nu se manifestă plenar într-un astfel de cadru competițional și atunci pot exista diferențe. Ceea ce este iarăși important și frumos la acest concurs este faptul că s-a creat o emulație, o idee de perfecționare continuă și performanță pentru că aici vorbim atât despre spațiul teoretic, care este limbajul în sine al muzicii, cât și despre gândirea muzicală interioară prin receptare, care este dicteul muzical. Nu este simplu. Noi lucrăm cu valori iraționale – când se vorbește despre înălțime, nu avem nici un termen de comparație, singura valoare comparativă fiind ritmul. Faptul că deja copiii încep să intuiască și să-și asimileze acest limbaj interior este un lucru foarte bun”, afirmă prof. univ. dr. Ioan Oarcea de la Facultatea de Muzică din cadrul Universității „Transilvania” Brașov, președintele juriului Concursului de Teoria Muzicii „Tudor Ciortea”, ediția I.
În Concursul de Teoria Muzicii „Tudor Ciortea” de la Brașov s-au înscris 96 de participanți, o cifră destul de ridicată pentru o primă ediție. Elevii au provenit din șase județe, de la următoarele instituții de învățământ din țară: Colegiul de Muzică „Sigismund Toduță” Cluj-Napoca, Liceul de Artă “Ștefan Luchian” Botoșani, Colegiul de Artă „Ciprian Porumbescu” Suceava, Școala Gimnazială de Arte nr. 4 București, Liceul de Arte „Hariclea Darclee” Brăila, alături de gazde, Liceul Vocațional de Muzică „Tudor Ciortea” Brașov. Conținutul probelor, conform programei școlare, a fost: pentru clasele I – IV – solfegiu la prima vedere; pentru clasele V – VI – solfegiu la prima vedere și dicteu; pentru clasele VII – VIII și IX – XII – solfegiu la prima vedere, dicteu și test de Teoria muzicii.
„Mergând prin țară, am constatat că lucrurile se mișcă, iar aici, în centrul țării, nu există un astfel de concurs de specialitate. Îmi este dragă această școală și consider că elevii trebuie stimulați. De aici a apărut gândul inițierii unui concurs în Brașov. Împreună cu colega mea, Iuliana Porcos, ne-am ocupat de acest proiect, cu ideea de a-l transforma într-un concurs național. În acest an, ne-am bucurat de o prezență numeroasă a elevilor, neașteptată pentru noi, și consider că este un început promițător. Nivelul la care s-au prezentat elevii a fost unul mediu către foarte bun, în competiție au fost copii extraordinari, care au obținut nota maximă. Ne dorim ca acest concurs să devină anual”, spune prof. Mihaela Mureșan de la catedra de Discipline Muzicologice a Liceului Vocațional de Muzică „Tudor Ciortea” Brașov, inițiatoarea acestei prime ediții a Concursului de Teoria Muzicii „Tudor Ciortea”.
„Concursul a fost unul înspre foarte bun, elevii au reușit să se relaxeze pe parcursul acestuia și au trecut probele în mod onorabil. Pentru prima ediție s-a înscris un număr mare de copii, ei s-au mobilizat, testele au fost potrivite ca dificultate pentru ei și s-au descurcat chiar foarte bine. Și pe noi, ca profesori, ne mulțumesc rezultatele elevilor noștri, având în vedere că este prima ediție și n-au știut la ce să se aștepte”, ne explică prof. Hristina Mârza de la Colegiul de Muzică „Sigismund Toduță” Cluj-Napoca.
Cecilia Toma