Pandemia a triplat numărul celor care au apelat Telefonul Vârstnicului
Publicat de Corina Muntean, 28 aprilie 2021, 13:08
Acest serviciu social a fost lansat cu în urmă 5 ani de Fundația Regală ”Margareta”, în contextul în care, potrivit Institutului de Statistică, România se află pe locul doi în Europa ca proces de îmbătrânire a populației, cu peste 3,8 milioane de persoane de peste 65 de ani.
Odată cu pandemia s-a constatat accentuarea ponderii situațiilor în care persoanele vârstnice rămân singure, fără îngrijire, cu multe lipsuri, iar soluția a fost Telefonul Vârstnicului – devenit un serviciu social esențial.
Coordonatoarea programului, Ioana Petrea precizează că majoritatea apelurilor telefonice s-au înregistrat din zonele de Sud și de Est ale țării, în interiorul arcului carpatic fiind mai puține apeluri:
Din 2015 până în prezent, au fost înregistrate peste 60.000 de interacțiuni telefonice cu peste 10.000 de seniori, iar din martie 2020, la Telefonul Vârstnicului am înregistrat peste 19.000 de interacțiuni telefonice, au fost cam 4000 de apelanți unici, mulți vârsnici singuri. Comparativ cu perioada anterioară, numărul celor care au apelat s-a triplat, pentru că s-a accentuat singurătatea. Avem și câteva sute de vârstnici înscriși în serviciul pe care noi îl numim de alinare a singurătății, ei intră într-un program în care sunt apelați săptămânal, pur și simplu pentru a-și spune păsurile, pentru a avea un interlocutor.
Pentru a face față numărului crescut de apeluri, a fost extinsă echipa de asistenți sociali și voluntari, iar acestora li s-au alăturat, odată cu instaurarea stării de urgență, și 14 psihologi în regim de voluntariat.
Telefonul Vârstnicului este o linie națională gratuită ce poate fi apelat la numărul 0800460001, din orice rețea de luni până vineri, între 08.00 – 20.00, iar sâmbăta în intervalul 08:00 – 16:00.
Valeriu Russu