Numărul înmatriculărilor de mașini a crescut cu 11.000 în Mureș
Publicat de MIRELA ROTAR, 20 ianuarie 2022, 13:05 / actualizat: 24 ianuarie 2022, 21:18
Taxa de mediu este singura soluție pentru ca România să reducă importul de mașini second hand, cred primarii.
La întâlnirea de zilele trecute cu ministrul Mediului, reprezentanții asociaţiilor Municipiilor, Oraşelor şi Comunelor au susţinut o taxare suplimentară a înmatriculării maşinilor second hand. Însă, din cauză că anul acesta coaliția de guvernare a promis că nu va exista nicio taxă nouă, soluțiile de reducere a poluării nu pot veni decât din partea localităților.
Tot ce poate face Guvernul acum e să continue programul Rabla, a declarat pentru Radio Tg.Mureș ministrul Mediului, Tanczos Barna:
Una dintre modalitățile prin care putem susține reducerea poluării, este în continuare programul Rabla Plus și Rabla Clasic. Primarii și reprezentanții acestor asociații ne-au întrebat care sunt măsurile de descurajare a înmatriculării acestor autoturisme second hand, pentru că presiunea este din ce în ce mai mare la nivelul municipiilor, astfel încât numărul foarte mare de astfel de mașini să se reducă. Primăriile pot aplica soluții locale dacă există o bază legală de descurajare.
Ministrul Mediului a mai spus că autoritățile locale pot stabili zone cu acces limitat pentru anumite categorii de mașini, pot să extindă în orașe pistele de biciclete și să achiziționeze mijloace de transport în comun eficiente, moderne.
Primăria Tg. Mureș se concentrează în acest an pe construirea de parcări supra și subterane, pentru a elibera străzile de mașinile parcate, a explicat primarul Soós Zoltán:
Primăria Tg. Mureș este preocupată de problemele de trafic din zona centrală, ne concentrăm în acest an să începem construcția a două parcări subterane. În paralel, numărul locurilor de parcare pe străduțe o să scadă și asta va duce atât la fluidizarea traficului cât și la scăderea poluării aerului în zona centrală. Nu vom avea măsuri prin care să facem diferența între mașinile mai vechi sau mai noi, asta poate pe viitor, dacă se reglementează, în zona centrală să fie montate camere video, atunci eventual se poate introduce o măsură de reducere a poluării.
Anul trecut, spre deosebire de 2020, a crescut cu peste peste 11.000, numărul autovehiculelor înmatriculate în județul Mureș.
Directorul Serviciului de Înmatriculări și Permise de Conducere Mureș, Simion Cămărășan, a precizat pentru Radio Tg.Mureș că nu se pot diferenția statistic înmatriculările mașinilor noi de cele second-hand:
La 31 decembrie 2020 la nivelul județului Mureș figurau ca înmatriculate un număr de 237.327 de autovehicule, iar la finalul anului 2021 figurau 248.788 de autovehicule, o creștere cu 11.461 de autovehicule înmatriculate. Nu se poate face diferența între numărul total de autovehicule de proveniență străină respectiv second hand înmatriculate și cele noi.
Spre deosebire de majoritatea țărilor din Europa, România nu are o taxă de mediu pentru mașini la înmatriculare, în funcție de norma de poluare. Singurul for care poate decide acest lucru este Guvernul.
Valeriu Russu