Noile planuri cadru pentru liceu vor schimba modul de pregătire a elevilor
Publicat de Stan Lucian, 4 februarie 2025, 17:00 / actualizat: 4 februarie 2025, 19:52
Ministerul Educației a lansat în dezbatere publică proiectul noilor planuri-cadru pentru învățământul liceal. Activitatea la clasă se desfășoară, în prezent, după planurile cadru din 2004 și 2009.
Propunerile includ un trunchi comun pentru toate filierele – teoretică, vocaţională şi tehnologică.Ponderea trunchiului comun va fi diferită pe parcursul anilor de liceu: pentru elevii din clasele a IX-a și a X-a va fi de 65% , iar pentru cei din ultimele clase de liceu va fi de 35%.
În ultimele clase de liceu, școlile și elevii vor putea alege dacă vor avea mai multe ore dintr-o disciplină de care sunt interesați, spune inspectorul școlar general adjunct al județului Mureș, Antal Levente:
”Se propune, în primul rând, reorganizarea numărului de ore alocate disciplinelor, cu variație în funcție de profil și de clase. Aceste schimbări reflectă o tendință către un curriculum mai flexibil, permițând elevilor să-și personalizeze parcursul educațional în funcție de interesele și nevoile lor.”
Părinții salută propunerea de modificare a activității școlare, mai ales că multe dintre informațiile predate și resursele folosite la clasă sunt depășite.
Președintele unei asociații de părinți, Iuliana Constantinescu:
”Manualele pe care se lucrează acum în liceu sunt aprobate și editate undeva în anii 2003-2004, copiii nu se mai regăsesc în ceea ce se studiază la liceu, consideră că foarte multă informație este inutilă în secolul XXI. Evident că ne dorim o școală de secol XXI și nu cred că părinții ar trebui să fie cei care stabilesc ce anume studiază un copil. Ceea ce studiază copiii într-un ciclu de învățământ trebuie să fie foarte bine stabilit și fundamentat pe studii și a expertizei unor experți în științele educației.”
Elevii spun că o astfel de modificare este bună, în condițiile în care programa de acum este mult prea aglomerată.
Aceste planuri-cadru vor fi aplicate din anul școlar 2026-2027, în forma care va rezulta după dezbatere.
Autor: Raluca Creț