Noile legi ale educației își propun creșterea calității învățământului și reducerea analfabetismului funcțional
Publicat de Andrei Borz, 27 februarie 2023, 17:57
Noile legi ale educației, prezentate cu puțin timp în urmă de ministrul Educației Ligia Deca, își propun creșterea calității învățământului și reducerea analfabetismului funcțional.
Modificările propuse vin pe fondul unor cifre îngrijorătoare, care plasează România în coada clasamentului european în ceea ce privește performanțele în educație.
Ministrul Lidia Deca:
Cinci din zece elevi în vârstă de 15 ani au competențe matematice, respectiv în domeniul științelor, sub nivelul minim de performanță, adică nu pot utiliza gândirea logică în situații cotidiene sau nu pot explica fenomene sau procese științifice familiale. Patru din zece elevi, tot de 15 ani, au competențe de lectură sub nivelul minim de performanță, așa cum este definit în contextul studiului PISA, adică citesc un text și nu pot formula ușor concluzii. Doi din zece participanți la examenul de Bacalaureat nu l-au promovat și mai știm că trei din zece profesori de științe pun rareori în legătură lecțiile sau partea teoretică cu ceea ce pot observa elevii în viața de zi cu zi, iar șase din zece nu au participat la niciun curs de predare a științelor cu metode moderne în ultimii doi ani.
Noile legi ale educației prevăd și majorarea burselor de merit și a celor pentru elevii olimpici, dar și creșteri progresive de salariu pentru cadrele didactice. Ministerul Educației nu a renunțat nici la posibilitatea oferită liceelor, unde este concurență mare, de a-și organiza propriul examen de admitere, însă acesta va viza doar 60% din locurile disponibile.