EXCLUSIVITATE: Neclarități pe traseul Finanțe – Casa de sănătate pentru declarația unică

Publicat de MIRELA ROTAR, 20 iulie 2018, 12:20
O ascultătoare RTM reclamă birocrația din sistem, fiind nemulțumită că deși, a depus în luna mai declarația unică la ANAF și și-a achitat contribuția la sănătate pe 6 luni, este nevoită să repete acest procedeu o dată la trei luni:
De la Finanțe am fost îndrumată spre Casa de Sănătate, pentru a depune o copie a acestei declarații unice. Acolo am aflat că trebuie, o dată la trei luni, să redepun această declarație. Deci nu există o colaborare între cele două instituții? Am înțeles că există posibilitatea de a trimite acest formular și pe o adresă de email, o dată la 3 luni, deci nu trebuie să ne deplasăm neapărat personal, însă este un efort în plus și nu-l văd util.
Conducerea Casei Județene de Asigurări de Sănătate spune că acest lucru se întâmplă pentru că sistemul informatic poate respinge, o dată la 3 luni, numele persoanei care figurează ca asigurat la sănătate.
Directorul CJAS Mureș, Rodica Biro, recunoaște că bazele de date nu se actualizează frecvent și așa s-ar explica și disfuncționalitățile.
După depunerea Declarației unice, persoana fizică nu mai trebuie să depună nici un alt document, ci doar să achite contribuțiile, mai spune Rodica Biro:
Categoric nu are de ce să vină din trei în trei luni, deoarece baza de date se actualizează automat la 90 de zile. Dacă în această perioadă se prezintă la un medic, și medicul respectiv nu îl vede ca fiind asigurat în baza de date, va trebui să vină până la Casă. Dar în afara acestor situații excepționale, baza noastră de date, deci informațiile de la ANAF, se actualizează și pe perioada de valabilitate a acestei declarații, care este de un an de zile. Calitatea aceasta nu se pierde.
Șefa CJAS Mureș subliniază că lucrurile sunt încă la început și în următoarele luni se va vedea cum funcționează mecanismul declarației unice.
Valeriu RUSSU