Ne îndreptăm tot mai mult către o Românie digitală
Publicat de Corina Muntean, 22 decembrie 2023, 10:55 / actualizat: 22 decembrie 2023, 13:04
Aproape două treimi dintre români spun că preferă să achite cu cardul cumpărăturile de sărbători, iar magazinele online aşteaptă o creştere de 50% a comenzilor în decembrie 2023 faţă de luna similară de anul trecut. Două semnale din piață că ne îndreptăm tot mai mult către o Românie digitală.
Sunt tot mai multe semne că românii s-au obișnuit să utilizeze cardurile bancare și că le preferă ca metode de plată în detrimentul banilor lichizi. Aproximativ 81% dintre români preferă plăţile la POS, mai ales pentru cumpărături la supermarket sau hypermarket, înregistrându-se un trend descendent de utilizare a numerarului, arată un studiu realizat în această lună de Centrul de Informare, Prevenire Risc şi Analiză, cu sprijinul Reveal Marketing Research. Drept consecință, 38% dintre românii chestionaţi afirmă că vor folosi mai puţini bani cash anul următor.
Plata cu cardul este preferată de respondenţi pentru că: este mai rapidă (58%), îi ajută să câştige timp (42%), contribuie la o mai bună evidenţă a cheltuielilor (42%) și scade riscul de a pierde banii, iar în caz de furt, cardul poate fi blocat (31%).
În schimb, majoritatea celor care preferă plăţile cu numerar menţionează drept motiv principal faptul că nu oriunde se poate plăti cu cardul, iar 26% spun că le este mai la îndemână să utilizeze cash.
„Plăţile la POS sunt preferate mai ales pentru cumpărături la supermarket sau hypermarket (81%), iar respondenţii plătesc mai degrabă cu cardul pentru: electrocasnice sau alte cumpărături scumpe (73%), utilităţi (71%), cumpărături zilnice/săptămânale (66%), excursii (63%), cadouri de Crăciun/sărbători (61%), rate, credite, taxe administrative (60%)”.
Potrivit aceluiaşi studiu, 30% dintre femeile şi 22% dintre bărbaţii care au luat parte la studiu nu reuşesc deloc să economisească, iar 30% dintre respondenţi consideră că vor economisi, dar mai puţin decât până acum. Doar 8% dintre respondenţi estimează că vor economisi mai mult decât în prezent, în special cei din categoria de vârstă 18-24 de ani (17%).
Pe de altă parte, un alt raport realizat de o companie de marketing digital arată că magazinele online se aşteaptă la o creştere de 50% a comenzilor în decembrie 2023 faţă de luna similară de anul trecut, cea mai mare comandă în online fiind înregistrată pe segmentul de cadouri, cu o valoare de 7.000-10.000 lei.
Raportul Happy Advertising menționează că cele mai multe comenzi sunt înregistrate pe segmentele cadouri, food, fashion, pharma, travel şi rent-a-car.
În ceea ce priveşte tipul de produs, la mare căutare anul acesta sunt produsele alimentare din import, jambonul din Spania şi brânzeturile şi vinurile franţuzeşti, cu o creştere de cererii de 15-20 de ori în decembrie faţă de o lună normală. De asemenea, magazinele de cadouri înregistrează creşteri de 2-3 ori mai mari decât într-o lună obişnuită. Per total, valoarea medie a coşului pentru Crăciun este de 1.500 lei.
Autor: Virgil Natea
Editor: Corina Muntean
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg. Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.