Mureș: Consumatori tot mai conștienți de drepturile lor
Publicat de Rotar Mirela, 14 martie 2023, 14:55
Românii conștientizează tot mai mult că au drepturi și reclamă la Protecția Consumatorilor neregulile constatate în privința achizițiilor și serviciilor neconforme.
Astfel, în ultimii 10 ani în județul Mureș aproape că s-a dublat numărul de reclamații făcute de cetățeni. Două treimi dintre acestea se referă la prestări servicii, spune comisarul șef adjunct al CJPC Mureș, Marcela Achim:
În 2013 am avut la nivelul instituției 1780 de reclamații, iar în anul 2022 au fost înregistrate 3300 de reclamații. 45 la sută dintre reclamații sunt pentru prestări servicii de apă, gaz, electricitate, telefonie, internet, aproximativ 15% sunt pentru prestări servicii alimentare în care includem turismul și alimentația publică. Apoi, 28% sunt pentru produse nealimentare iar 80 la sută dintre acestea sunt pentru produse nealimentare achiziționate din mediul online.
Asociația InfoCons lansează, la ceas aniversar, aplicația ”Inspectorul de protecția consumatorilor” și invită românii să devină cu adevărat ”inspectori” adică să verifice, cu prilejul achiziționării unui produs sau serviciu, calitatea acestora, a declarat pentru Radio Tg.Mureș președintele InfoCons, Sorin Mierlea:
Credem, din punctul de vedere al Mișcării Protecția Consumatorilor și InfoCons, că trebuie să găsim această formulă de atitudine și inițiativă civică. Iar din această perspectivă InfoCons lansează proiectul ”Inspectorul de protecția consumatorilor”, fiindcă fiecare dintre noi, în calitate de cetățeni, de câte ori mergem să cumpărăm ceva – un produs, un serviciu, un bun, facem și un control. Iar acest control ar trebui să fie mai eficient, ca în momentul în care decidem să premiem un produs sau un serviciu prin achiziția lui, să fim cu adevărat în cunoștință de cauză. Din această perspectivă, aplicația gratuită InfoCons te ajută, ca ”inspector de protecția consumatorilor” să iei o decizie corectă și, nu în ultimul rând, te ajută să faci și o reclamație în momentul în care constați că produsul sau serviciul respectiv au o deficiență.
Anul acesta se împlinesc 40 de ani de când se serbează Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor ca mijloc de sensibilizare cu privire la drepturile și nevoile consumatorilor.
Sărbătorirea acestei zile este o șansă de a cere respectarea și protejarea drepturilor tuturor consumatorilor și de a protesta împotriva abuzurilor de piață și a nedreptăților sociale care subminează aceste drepturi.
Până pe 15 martie 2024, Mișcarea de Protectia Consumatorilor inițiată de InfoCons a propus responsabilizarea consumatorilor români privitor la tranziția la energie curată.
Potrivit unul sondaj al asociației, peste 80% din consumatori își ajustează bugetele pentru a plăti facturile la energie, iar creșterea accesului la energie fiabilă, durabilă și modernă va juca un rol major în prevenirea schimbărilor climatice.
Valeriu Russu